Societat 17/09/2019

El GPS de l'aeroport, operatiu a l'abril si les proves són favorables

Les comprovacions que s'estan fent aquests dies volen simular diferents escenaris

Ara Andorra
2 min
L'avió de verificació de vol, aquest dimarts al matí a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell. / A. L. (ACN)

La Seu d'UrgellEl sistema d'aproximació instrumental amb GPS a la pista de l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell podria estar operatiu a partir de l'abril de l'any que ve si el resultat dels vols de validació que s'estan duent a terme des d'aquest dimarts a l'entorn de la infraestructura pirinenca és favorable, tal com informa l'ACN.

D'aquesta manera, els registres obtinguts s'inclourien en un informe que, acompanyat d'altra documentació, es podria presentar al desembre davant la Comissió Interministerial entre Defensa i Foment (CIDEFO), l'organisme que ha d'aprovar-lo. Les comprovacions que s'hi estan fent in situ volen simular escenaris com ara el d'una hipotètica desviació –a esquerra i dreta– de la trajectòria habitual dels avions que hi han d'aterrar i, a més, corroborar que es pot executar la maniobra de descens amb un pendent de 4,4 graus.

El responsable del grup d'investigació de navegació aèria de la Universitat Politècnica de Madrid, Luis Pérez, que s'encarrega dels estudis per implementar l'aproximació instrumental amb GPS a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell, ha explicat que passar les proves de validació en vol és un requisit obligatori per a poder continuar el procés burocràtic fins aconseguir posar en marxa aquest sistema. Sobre les comprovacions que s'hi estan fent, ha dit que han estat suggerides per l'autoritat aeronàutica de Suïssa, la qual té "més experiència" en infraestructures d'aquest tipus ubicades en entorns de muntanya.

Un dels aspectes que s'està revisant, a nivell pràctic, té a veure amb els casos en què es produeix una lleugera desviació lateral de la trajectòria habitual de vol prèvia a la maniobra d'aterratge. Concretament, es vol corroborar que, si això succeeix, no hi ha cap alteració en els sistemes de seguretat, com s'ha conclòs en la part teòrica dels informes que s'han elaborat fins ara. Mentre, també es vol comprovar si es possible fer el descens amb un pendent de 4,4 graus, una dècima per sota del que s'està executant ara, ja que aquesta petita diferència evitaria que les aeronaus que volen operar a l'aeroport haguessin de ser certificades i, per tant, se simplifica el procediment.

Tenint en compte que la particularitat de l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell és que seria el primer de tot l'estat espanyol on l'única ajuda per aterrar seria la de l'aproximació instrumental amb GPS (en altres casos aquest sistema se suma a un de ràdio, de caire més convencional), cal que els avions que hi operin puguin situar-se a 600 metres de la pista sense la necessitat de tenir cap referència visual de l'exterior, segons ha explicat Pérez. Les proves de validació, que han començat aquest dimarts, les duen a terme dos pilots d'Aena, els quals van acompanyats d'un operador que s'encarrega de registrar les diferents dades que es van obtenint.

Mentre, el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Padrosa, que ha assistit a les proves de validació, ha explicat que aquestes són "clau" per poder implementar el sistema d'aproximació instrumental amb GPS que, ha recordat, servirà per poder operar en condicions de poca visibilitat. En aquest sentit, ha destacat que la seva posada en marxa permetrà tenir "un aeroport segur" des del punt de vista tècnic i amb les configuracions "relativament normals" que disposen els avions i, a la vegada, impulsar comercialment aquesta infraestructura.

stats