El Govern anuncia un seguit de mesures legislatives arran de l'esllavissada

Aquest dilluns al matí han començat els treballs de seguretat provisionals i busos i camions ja poden passar per la CG1

“El Govern ha actuat en deguda forma però malgrat això els fets mereixen una reflexió i anàlisi sobre si els mecanismes legals i reglamentaris de què disposem són suficients”. D’aquesta manera, des de l’executiu s’ha defensat aquest dilluns l’ actuació que ha tingut quant a la situació prèvia a l’ esllavissada d’aquest dissabte passat i s’ha anunciat un seguit de mesures que es posaran en marxa a partir d’ara per prevenir que situacions com la que es va viure dissabte al país es tornin a viure.

Així ho ha posat en relleu el cap de Govern, Xavier Espot, que ha comparegut davant els mitjans de comunicació acompanyat del ministre i el director d’Ordenament Territorial, Jordi Torres i Manel Riera, posteriorment al consell de ministres extraordinari que ha servit per declarar la modalitat d’ emergència per a la contractació dels treballs provisionals de protecció de la zona, que ja han començat aquest dilluns mateix i que han de servir perquè dijous la carretera ja pugui estar plenament operativa en els quatre carrils de la marxa. En reiterades ocasions, els tres responsables polítics han incidit en el fet que el Govern no té competències urbanístiques i que, per tant, no podia actuar de cap manera sobre l’estat de la parcel·la o el risc que hi pogués haver.

Quant a les mesures anunciades, Espot ha destacat que s’impulsarà una modificació del reglament de construcció per especificar clarament que dins les obligacions dels propietaris de terrenys hi ha fer revisions i inspeccions er assegurar que són segurs. En aquest cas, el termini per a aquestes revisions podria establir-se en cada cinc anys i també hi hauria l’obligació de notificació al Govern i als comuns. També es vol modificar aquest reglament perquè un moviment de terres hagi d’anar sempre associat a una construcció i que si aquesta no es tira endavant en un termini prudencial, que Espot ha avançat que pot ser d’un any, el terreny es restitueixi al seu estat original. Paral·lelament en un termini màxim de sis mesos es tirarà endavant un reglament tècnic d’inspecció sobre ancoratges. I, a més, també es vol avaluar amb els comuns un pla d’actuació per analitzar tots els terrenys en què ara com ara hi hagi desmunts per analitzar l’estat dels elements de seguretat.

Més enllà d’aquestes mesures anunciades, i en el terreny afectat per l’esllavissada, aquest dilluns mateix han començat les obres per garantir la seguretat a la zona. Una empresa de construcció i una altra de geologia estan treballant ja sobre la zona, per construir unes bigues de ferro i un mur de formigó d’uns deu metres a l’alçada del magatzem comunal, per “ protegir la zona de la carretera general”, tal com ha explicat Torres, que ha afegit que altres treballs són posar des d’aquest punt altres bigues, amb fusta i malles per evitar que “si continuen havent despreniments no puguin afectar la carretera general”. De fet, i sobre els despreniments, Torres ha destacat que aquest diumenge a la tarda hi va haver “una altra gran esllavissada” i ha reiterat que la part que més els preocupa és la que està a tocar d’aquest magatzem, que precisament està fent de barrera i sembla que quedarà inutilitzat. “La muntanya encara està plorant”, per dir-ho d’una manera gràfica, ha explicat Torres, incidint en el fet que amb les mesures de protecció que s’estan instal·lant es pot garantir “les condicions de seguretat per transitar sense cap tipus de problema” per la carretera un cop aquesta quedi reoberta.

Precisament aquest dilluns cap a tres quarts de vuit del matí els camions i els autobusos han pogut començar a circular, d’un en un, pel carril de la CG1 a tocar del Punt de Trobada.