Societat 06/09/2018

Jaume Bonell creu que la bicicleta no serà una alternativa al cotxe fins que no hi hagi carrils segregats

El pla de mobilitat de la vall central proposa donar un espai a la via per a les bicicletes per incorporar-les com a mitjà de desplaçament habitual

Ana
2 min
El servei de bicicletes elèctriques es perfila com una alternativa a l'hora d'agafar el vehicle particular per fer trajectes curts. / T. N. (ANA)

Andorra la VellaD'ençà que es va posar en marxa Cicland, el servei de bicicleta elèctrica compartida, s'ha afegit una nova alternativa a l'hora de fer desplaçaments curts al Principat. Durant els dos primers mesos de vida, l'empresa ha comptabilitzat una mitjana de 40 viatges diaris, que realitzen la norantena de ciclistes abonats. Tal com ha apuntat el gerent de l'empresa, David Fraissinet, la majoria d'abonats són gent del país que fa ús de les bicicletes entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.

La iniciativa de Cicland és vista amb bons ulls pel cap d'àrea de Mobilitat Jaume Bonell, tot i que creu que "no tot ho resoldrem amb la bicicleta". En una entrevista a l'ANA, Bonell distingeix entre dos tipus de ciclistes: persones acostumades a la bicicleta esportiva i en fer cicloturisme i "la persona que fins ara anava amb cotxe i que ara li estem donant una bicicleta assistida". Mentre que els primers estan acostumats a anar per carretera i a conviure amb els vehicles, als segons se'ls ha de facilitar la ruta. "Una persona que no té massa experiència amb bicicleta a l'avinguda Tarragona, és pell", afirma Bonell.

A l'hora de fomentar l'ús de la bicicleta, Bonell posa d'exemple el carril bici que ha posat en marxa l'ajuntament de Barcelona a l'avinguda Paral·lel, amb dos carrils de pujada i de baixada enmig de la via que deixen espai per aquelles persones que vulguin fer ús de la bicicleta. "S'ha de ser atrevit per fer allò", reconeix, però pensa que està funcionant "perquè la gent que circula dia a dia per Barcelona té molt interioritzat que hi ha bicicletes". El cap d'àrea de Mobilitat ha avançat que el pla de mobilitat de la vall central, que es va presentar al setembre, preveu incorporar carrils bicis segregats en diferents carrers amb l'objectiu "d'incorporar la bicicleta com a element de mobilitat" i afavorir la convivència amb els vehicles. D'aquesta manera, "si a l'avinguda Tarragona la persona té un carril bici segregat que funciona amb seguretat, potser s'atreveix", deixant el cotxe aparcat i agafant la bicicleta. "Hem de convèncer que és una bona mesura", conclou.

'Andorra territori ciclista'

Al llarg de l'estiu el Servei de Mobilitat ha posat en marxa la campanya 'Andorra territori ciclista', que ha tingut èxit però també ha rebut crítiques. "Hem tingut veus molt crítiques [dient] que Andorra no és territori ciclista perquè no té carrils bici segregats", comenta Bonell, "però no estem dient això". La campanya de seguretat viària, que busca fomentar el respecte entre els conductors i els ciclistes, es va posar en marxa a les xarxes socials i al llarg de l'estiu també ha mostrat recomanacions en els cartells lluminosos. Els responsables de la campanya faran un balanç a mitjans d'octubre i esperen reprendre-la de cara a l'estiu vinent.

stats