Societat 12/01/2018

Malestar entre els agents de circulació d'Andorra la Vella

A diferència del que s'ha assegurat des del comú, els urbans lamenten que la reestructuració no ha fet que tinguin més presència al carrer i es queixen de la manca d'efectius

C.g.
3 min
Un agent de circulació pacificant el trànsit a la cruïlla de l'Estela. / L.M.

Andorra la VellaA l'inici d'aquest 2018 el Servei d'agents de circulació d'Andorra la Vella ha viscut una important reestructuració, que té com a canvi més destacat la desaparició del servei d'Atenció a Públic, fins ara situat a la plaça Lídia Armengol. Tots els tràmits que es feien en aquestes dependències, s'han de fer des d'aquest gener al propi edifici comunal, mentre que per recuperar els vehicles retirats per la grua s'ha de pagar directament la sanció a l'aparcament Prat de la Creu, on queden estacionats. Aquests canvis s'han fet amb la voluntat de fer més eficient el servei i incrementar el nombre d'agents al carrer. Una afirmació feta des del comú d'Andorra la Vella, però que neguen els propis agents de circulació. Asseguren que el personal que fins ara s'encarregava de cobrar multes i d'altres tràmits, unes vuit persones, han estat reubicades a feines administratives i que en cap cas han passat a engrandir la plantilla d'urbans que fan feina a la via pública de la parròquia. De fet, algunes d'aquestes persones no poden, per temes de salut, fer aquesta tasca. Per tot plegat, agents de circulació preguntats per l'ARA Andorra s'han mostrat molestos amb aquestes afirmacions que arriben des la majoria comunal, pel fet de no ser certes i també perquè precisament el que denuncien és que ja fa temps que pateixen manca de personal. Caldrien almenys unes deu persones més per poder treballar correctament als carrers de la parròquia, afirmen.

A banda, aquest dèficit d'urbans està agreujat per l'elevat nombre de baixes que hi ha a la plantilla, i que se situen al voltant de 30% del total d'agents. Per posar un exemple, fent tasques a la via pública són 45 agents de circulació, dels quals uns divuit estan de baixa, alguns dels quals amb períodes de temporalitat llarga. Els motius evidentment són mèdics i certificats per professionals, però un dels agents consultats, preguntat per aquest fet, assegura a l'ARA Andorra que les difícils condicions laborals i la mala relació amb alguns dels comandaments fa que els urbans no aguantin tant com fa uns anys abans d'agafar-se una baixa.

Així mateix, i tot i que els agents són conscients que "tenim una professió de risc", consideren que alguns dels canvis aplicats recentment per la corporació han fet augmentar la perillositat de la seva feina. El comú ha apostat els darrers mesos per fer més present al carrer la figura de l'agent de circulació. És el cas, per exemple, de la cruïlla entre Príncep Benlloch, l'avinguda Santa Coloma i la Baixada del Molí (coneguda com la de l'Estela). S'ha apostat per substituir el semàfor per un agent, un fet que és "molt perillós", coincideixen a remarcar els agents. El motiu, l'elevat nombre de vehicles que circulen per la zona, en tres direccions diferents i amb conductors que no estan acostumats a que en lloc del semàfor hi hagi un agent controlant el trànsit. De fet, alguns urbans ja han estat a punt de patir algun accident a aquest punt.

Aquesta presència d'agents més estable es dona també en d'altres punts conflictius com la plaça de la Rotonda i la zona cèntrica, propera als grans magatzems Pyrénées. En general és una bona mesura, diuen els propis urbans, i així també els ho han comentat un gruix important de conductors que freqüenten les zones, ja que la substitució d'un agent per un semàfor ajuda a descongestionar el trànsit. Però insisteixen que estan sotmesos a un elevat risc de patir accidents. A més, per la manca d'efectius dins la plantilla, els torns són llargs, de més de tres hores, i fins i tot alguns s'hi han estat alguna vegada més de set hores seguides.

Direcció "caòtica"

Un altre dels punts assenyalats entre alguns membres de la plantilla és la mala maror que hi ha amb alguns dels comandaments. Asseguren que des de fa uns anys el sistema està desorganitzat, es frega la "direcció caòtica" i fins i tot alguns d'ells freguen l'abús de poder.

Aquest malestar ha estat transmès en diverses ocasions, i fins i tot s'han mantingut reunions amb la presència de la cònsol major, Conxita Marsol. N'hi ha també de previstes les properes setmanes. En aquestes també reiteraran la necessitat d'ampliar la plantilla. "Fem la mateixa feina però som menys, no donem l'abast", lamenta un dels agents. Ara són uns 60 professionals. Havien arribat a ser 90.

stats