Missió estratègica del periodista davant un món complex

Enric Marín defensa un "periodisme responsable" que orienti els lectors davant el desordre en la informació

Les notícies falses, les anomenades ‘fake news’, no són un fenomen que hagi nascut recentment tot i que els canvis en els fluxos de la comunicació, especialment amb la irrupció de les xarxes socials, hagi contribuït a la seva multiplicació. Ara és “més fàcil” difondre certa informació, sigui verídica o no i, en canvi, “més difícil discriminar” entre el que és veritat i el que no, i això ha contribuït a fer “més aguda” la crisi del periodisme. Així ho ha explicat el periodista, professor i expresident de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Enric Marín, en una xerrada que ha ofert aquest divendres al vespre en el marc d’un acte organitzat per l’Associació de Professionals de la Comunicació d’Andorra (APCA) amb motiu del Dia mundial de la llibertat d’expressió.

Però lluny d’oferir una visió pessimista del paper dels periodistes i del periodisme, l’expert considera que quant més complex sigui el món “més estratègica serà la funció del periodista” que haurà de fer un “periodisme responsable”, i no ser només “un narrador” sinó una mena de “guàrdia urbà” que orienti els lectors. D’aquesta manera ha defensat que el periodisme és necessari per posar ordre en el desordre informatiu.

També caldrà repensar les empreses de comunicació perquè ha defensat que cal que siguin professionals ben remunerats ja que han d’estar “molt ben preparats” i ser “honestos”. Per tant, la ciutadania també haurà d’entendre que per estar ben informada haurà de pagar. “El mite de la informació gratuïta és destructiu”, ha manifestat. En definitiva, ha advocat per “renovar el pacte” entre la ciutadania i el periodista defensant un “periodisme artesanal”.