Modificades les alertes per neu per a la temporada d'hivern

La Taula Nacional de Mobilitat elimina la verda i incopora la taronja amb més obligacions pels vehicles de més de 3.500 quilos

Feia 20 anys que els colors de la neu, és a dir, les fases d'alerta segons la intensitat de les precipitacions, no es modificaven i provocaven confusions entre els cossos de seguretat, el servei de Vialitat Hivernal del COEX i la ciutadania. Amb la voluntat d'evitar la lliure interpretació, la Taula Nacional de Mobilitat s'ha reunit aquest dimarts per tractar les novetats del dispositiu especial de trànsit de cara a la temporada d'hivern 2019-2020. Un dels punts més destacats ha estat l'actualització i posada en funcionament des d'aquest dimarts dels nous colors de la neu amb la introducció del color taronja, que obligarà els conductors de vehicles de més de 3.500 quilos a circular amb cadenes encara que vagin equipats amb els pneumàtics especials; no es podrà circular a més de 50 quilòmetres per hora, i no podran transitar per la via pública els vehicles articulats. 

A banda, i pel que fa a la fase vermella, que s'activa quan la carretera es troba en unes condicions molt adverses, s'ha determinat l'ús obligatori de cadenes a tots els vehicles; no circular a més de 30 quilòmetres per hora, i s'ha prohibit la circulació als vehicles que transporten mercaderies i que tenen un pes superior als 19.000 quilos. El director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, ha declarat que aquesta fase vermella es donarà de manera molt "puntual" i no afectarà "trams de carretera sencers", sinó que s'activarà en altres indrets "que tenen molt desnivell i que es fa molt difícil pujar quan està gelat". Així doncs, el responsable de Mobilitat també ha indicat que normalment "ens mourem sempre en fases grogues o taronges" i que, a més, seran els membres del COEX, com es va determinar en la Taula Nacional de Mobilitat celebrada el 14 de juny, "els únics encarregats per activar i desactivar les fases". 

Pel que fa a la resta d'alertes s'ha eliminat la verda, i la groga i la negra continuen igual. La groga voldrà dir que hi ha neu a la carretera i s'haurà d'utilitzar o bé pneumàtics especials o bé equipaments, i la negra voldrà dir que la carretera és intransitable i que hi ha un elevat risc de quedar-se immobilitzat en el vehicle durant un període de temps llarg. El que tampoc han canviat són les sancions que afectaran els conductors que no compleixin amb les recomanacions. Segons es va determinar el 26 de gener amb l'inici de la campanya tolerància zero, als conductors dels turismes sense equipaments se'ls multarà amb 180 euros i als camioners amb 500

D'altra banda, també s'ha posat en relleu com s'afrontarà l'arribada de turistes de cara a la festivitat de la Immaculada i la Constitució espanyola, les festivitats de Nadal, Cap d'Any i Reis, i les setze setmanes d'hivern que inclouen des del 8 de gener fins al 28 d'abril. Per al pont de la Puríssima s'espera l'arribada de menys visitants perquè enguany són tres dies de festa i, en aquest sentit, es preveu l'entrada de 32.000 vehicles per la frontera espanyola i 11.000 per la francesa. Bonell també ha informat que, en referència a les precaucions a tenir en compte a la zona de la Portalada, el Cos de Policia i el servei de circulació comunal treballarà perquè en el cas de sortides massives no es formin embuts. 

Pel que fa a les festes de Nadal, del 23 de desembre al 6 de gener del 2020, la previsió d'entrada per la frontera espanyola ascendeix fins als 110.0000 vehicles, mentre que per la francesa ho faran aproximadament 49.000, suposant d'aquesta manera un nombre total de 159.000 vehicles. Cal recordar, per finalitzar, que durant la passada temporada d'hivern van entrar al Principat més d'1,7 milions de vehicles per ambdues fronteres.