Gerard Miralles, domador de foc i professor de l'Escola d'Especialistes de Cinema, en una actuació. / M. C.

Objectiu: un gremi sense dones doblades per homes amb perruca

L'escola d'especialistes de cinema Ángel Plana obrirà al setembre amb la condició de tenir dues alumnes inscrites

Gerard Miralles, domador de foc i professor de l'Escola d'Especialistes de Cinema, en una actuació. / M. C.

"L'Ángel Plana em va avisar ja al primer curs de l'escola que havia d'entrenar les caigudes per les escales. Després d'un mes fent-ho, vaig treballar a un rodatge d'una sèrie espanyola", recorda Girasol Blanco, antiga especialista i professora de l'escola d'especialistes de televisió i cine que obrirà el setembre al Principat. L'andorrana és membre de les primeres fornades que va sortir de l'escola de Plana en un moment que els alumnes s'hi estaven tres anys aprenent i entrenant. "Els que hi érem llavors ja no vam marxar mai. Arribàvem, entrenàvem i de seguida començàvem a treballar amb l'Ángel", explica una Blanco que pel fet de ser noia ja cobrava en les pràctiques del primer curs en un moment en què els seus companys no ho feien.

Faltaven i falten dones. Per aquest motiu, el fundador de la primera escola d'especialistes de cinema, més enllà d'entrenar-la com a la resta d'alumnes, va preparar-la a consciència perquè s'obrís camí en un món on encara avui en dia hi ha papers d'especialista en què s'ha de doblar una dona i ho fa un home amb perruca. Malgrat aquesta realitat, any rere any apareixen més 'stunts women', però segueixen sent insuficients. És un problema que comença amb els guions i els processos de direcció. Els papers de les dones han estat estereotipats durant molt temps en el cinema. "Hem passat de ser les dones ximples que entrem a la selva amb faldilla i sostenidors mentre la resta d'homes ho fan armats fins a les dents, a situacions en què una dona normal de cop i volta condueix una moto i la fa topar contra un camió per fer-lo explotar", analitza Blanco.

La professora d'interpretació i tècniques de càsting és conscient que a poc a poc aquesta realitat està canviant gràcies a l'aparició de dones guionistes i directores. "Els papers de les dones estan ressituant-se i per això cal que les especialistes aprenguin totes les tècniques per poder enfrontar-se a qualsevol situació que els exigiran les escenes d'acció ja adaptades als personatges femenins", avisa Blanco. D'aquesta manera, sumant-ho als entrenaments que fan tots els alumnes, també poden enfrontar-se a càstings en què el personatge no és identificable i, per tant, el paper el pot fer tant un home com una dona.

Per Ángel Plana "és imprescindible que hi hagi més dones en aquest gremi". Des que va obrir la primera escola d'especialistes fa uns 25 anys, sempre hi ha hagut una proporció d'un 10% de dones enfront d'homes. "El problema és que durant molts anys s'ha vist com una professió encarada als especialistes masculins, però per sort, a poc a poc canviem aquesta dinàmica", explica un Plana que assegura que mai hi ha hagut diferències en entrenaments ni en els salaris entre homes i dones. "En moltes ocasions érem homes els que doblàvem personatges femenins i els directors no podien fer primers plans perquè es notava que portàvem perruca o que la roba no guardava les proporcions amb les de l'actriu real. Per això es necessiten dones. Si hi ha actrius, hi ha d'haver especialistes com elles", sentencia Plana.

Gerard Miralles, director i coordinador de l'escola andorrana, explica que hi ha un descompte enfocat com a beca per a les dones que s'inscriguin aquest primer any: "Volem obrir l'escola amb dues dones inscrites com a mínim. Ens hem posat seriosos en aquest sentit perquè volem trencar la creença que és un ofici per a homes". Per Miralles, que també serà professor de tot el que tingui a veure amb el foc, poder gaudir d'una professora com Girasol Blanco és molt positiu: "És el clar exemple que elles tenen l'oportunitat de treballar molt, de fet molt més que els homes per la manca d'especialistes dones que hi ha en el gremi".

En aquest sentit, Blanco afirma que "la urgència de dones especialistes és apressant i les que s'apuntin segurament són les que més ràpidament haurien d'aprendre, perquè seran les més cotitzades". La professora d'interpretació té clar que es viurà el mateix exemple que amb ella quan Plana la va tutelar perquè comencés a treballar quan la resta encara feia pràctiques. "La proporció segueix sense aproximar-se al 50% que necessita aquest món, per això estem prenent aquestes mesures a Andorra", coincideixen Plana i Miralles.

El director comprova entre afligit i comprensiu com a Andorra tothom és molt prudent. "Tinc la intuïció que volen esperar a veure com va la primera promoció per apuntar-s'hi l'any següent, però és un error perquè els primers alumnes seran els que treballaran abans. S'ha de mirar a la inversa, com més potent sigui el primer any, millor serà la pauta posterior", promet Miralles. Plana dona força a aquesta idea i destaca el paper que jugarà el Principat en fer realitat la previsió de l'equip de professors: "Andorra pot convertir-se en un plató cinematogràfic en què apareguin moltes productores que vulguin aprofitar l'entorn i un equip d'especialistes format aquí".

Leo Urban, professor de 'parkour' a l'escola, té la mateixa opinió i ho exemplifica amb la seva especialitat: "Jo practico el 'parkour' primal, que està basat en moviments i dinàmiques en plena natura. Els alumnes es desenvoluparien tot l'any entre muntanyes i això els farà únics, perquè enlloc més gaudiran d'aquestes facilitats". El professorat també destaca les instal·lacions del 360 Extrem i ho consideren un regal per acomodar tots els cursos únics que es realitzaran a Andorra i que la resta d'escoles no poden acollir. "La sala sembla dissenyada per entrenar especialistes, no hi ha res semblant en cap lloc d'Europa i els alumnes de Barcelona i Madrid fins i tot vindran al país per practicar i cursar les caigudes amb alçada", conclou Plana.

Les condicions que reuneix Andorra són idònies per a tots els ideòlegs d'aquesta escola. L'entorn és privilegiat i permetrà entrenar d'una manera única i totalment innovadora. El mercat segueix orfe d'especialistes al país i hi ha una creixent demanda perquè cada cop hi ha més productores que venen atretes per la natura. El professorat té l'experiència necessària per mantenir el nivell de les altres guardonades escoles i compten amb Girasol Blanco, un exemple a seguir per totes aquelles dones que vulguin dedicar-se al doblatge d'actors en escenes d'acció. Només els queda complir un objectiu que s'han autoimposat per dignitat cap a la professió: els falten dones per engegar una escola que ja havia hagut de començar a rebre alumnes al juny. "A la que hi hagi dones la roda començarà a girar i en un futur no haurem de doblar més escenes amb perruca", coincideixen Miralles i Plana. Blanco busca les seves pupil·les personals perquè visquin el que ella ha viscut: "Van ser els millors anys de la meva vida i la simbiosi que crec amb els companys de professió no l'he repetida mai. Més enllà de treballar de seguida i molt, vull que experimentin el mateix que jo. De fet, si el meu cos estigués preparat, m'hi apuntaria de nou".