Rebel·lió contra Movistar

L'Agència Catalana del Consum ha rebut desenes de queixes al voltant de la desinformació de les tarifes i la dificultat per desactivar un servei que no s'ha contractat prèviament

Des del 31 de juliol del 2018, Movistar va treure al mercat una nova tarifa anomenada Navegar que s'aplica per defecte a tots els clients de contracte quan visiten Andorra. La tarifa inclou, per un preu de 9 euros al dia, fins a 3GB de descàrrega de dades. El consum mensual, tal com s'informa a través de la seva pàgina web, està limitat a 60,50 euros. Tot i que la fi del 'roaming' és una realitat a la Unió Europea, el cert és que hi ha països com Andorra que encara poden comportar un augment considerable a la factura telefònica si en algun moment et connectes a internet.

La primera solució que pot venir al cap és desactivar les dades i la itinerància del dispositiu, però desenes de persones estan transmetent les seves queixes al voltant d'aquest aspecte a les xarxes socials, ja que en cap moment arriba un missatge al mòbil per informar-te, una vegada s'entra a Andorra, que aquest servei s'ha posat en funcionament.

Una usuària ha desvelat que fa vint anys que visita el país i coneix a la perfecció el cost que té navegar per la xarxa. Per Nadal va estar uns dies al Principat i, en rebre la factura mensual, se'n va adonar d'un cost addicional que va atribuir a la utilització d'una app de Vallnord en un moment determinat. Tot i això, en les visites següents se li va continuar cobrant aquest import fins a adonar-se que tot tenia a veure amb la tarifa Navegar. "Cada vegada que vinc a Andorra se'm cobra 9 euros, a part de les trucades que pugui fer", ha assegurat, a més d'altres 9 euros que pertanyen al mòbil del seu fill que també forma part de la mateixa companyia. "A la factura em surt un consum molt baix", que no arriba ni a 1MB, "i et cobren els 9 euros igualment". Per tant, sembla clar, segons la usuària, que Movistar cobra sí o sí aquest import, sense utilitzar internet i amb les dades i la itinerància desactivades.

Un dels problemes més rellevants que ha destacat és que, després d'haver-ho intentat per tots els mitjans possibles, "no hi ha manera de desactivar aquest servei" i ja són tres mesos que està pagant aquest servei pel 'mòdic' preu de 9 euros al dia. La solució, per tant, "és tenir el mòbil apagat" i estar incomunicat.

Són desenes les denúncies presentades a l'Agència Catalana del Consum (ACC) i totes elles corresponen a aquest mateix fet. A més, Movistar informa als seus clients que les reclamacions tan sols es poden fer una vegada ha estat emesa la factura. Per tant, encara que posteriorment es produeixi algun tipus de reintegrament, aquests diners ja han sortit de la butxaca dels consumidors.

Cal recordar el cas que va tenir lloc el mes de desembre quan, un veí de Lleida, va denunciar el cobrament d'una factura telefònica de 3.000 euros en concepte de dades mòbils. En aquest cas, l'operador era Orange i la factura va correspondre a una estada de nou hores al Principat mentre l'afectat feia les respectives compres de Nadal.

Resposta de la companyia 

Per la seva banda, Movistar ha informat que són conscients del problema i han detectat, en diferents casos, que aquestes incidències són reals. La companyia ha posat en relleu que ja estan treballant per tal de solucionar-ho, tot i que no han fixat una data per solventar la qüestió, ja que encara s'ha d'esbrinar realment on recau el problema. 

Tot i això, han mostrat la seva voluntat per resoldre aquesta circumstància el més aviat possible. D'aquesta manera, la companyia ha manifestat que sempre que els consumidors expressin les seves queixes en una botiga física o trucant al 1004, se'ls retornarà la totalitat de l'import cobrat el més aviat possible.