Rotondes sense llei

Mentre que ni policia ni Mobilitat no tenen cap norma escrita, les asseguradores es basen en la jurisprudència i els professors d'autoescola es veuen obligats a "utilitzar el sentit comú"

Andorrans, francesos i espanyols, tres nacionalitats que conviuen dia a dia amb altres nacionalitats. Tot i que les lleis que afecten els vianants solen ser comunes en els dos països, quan parlem de carreteres la cosa canvia bastant. El fet de tenir normes que disten molt les unes de les altres pot convertir l'asfalt en una autèntica jungla, sobretot pel que fa a les rotondes, les quals semblen estar envoltades per una mena d'enigma en el qual no se sap ben bé com s'ha d'actuar. El Codi de circulació andorrà no especifica en cap article com han d'actuar els vehicles que es troben a l'interior d'una rotonda, i per aquesta raó, cada nacionalitat aplica la legislació vigent en el seu país d'origen. Ara bé, el Cos de Policia no sap quin 'modus operandi' aplicar al respecte quan es produeix un sinistre a l'interior d'una rotonda, ja que no existeix cap norma reguladora.

El Servei de Mobilitat segueix la mateixa tònica de "no tenim les coses clares", tot i que asseguren que "està en desenvolupament un nou Codi de circulació actualitzat als nostres dies, ja que l'actual data de l'any 1991 i com a curiositat, els imports de les multes encara figuren en pessetes. En aquest sentit, l'únic suport que té Mobilitat, com ha dit Jaume Bonell, director del Servei de Mobilitat, "és un tríptic on s'indica com s'han de comportar els conductors que circulen per l'interior d'una rotonda". Bonell ha assegurat que Andorra és un país amb rotondes petites, fet que pot "provocar certes confusions per interpretar-les". S'ha referit també a la rotonda de la Comella com un exemple, ja que en aquest espai, "els conductors tenen clares les normes de conducció".

En aquest sentit, una font consultada del departament de Sinistres d'una empresa d'assegurançes recalca que "és cert que no hi ha cap norma reguladora, però sí que existeixen tot un seguit de jurisprudències d'acord amb les sentències que van sortint". Ara per ara, en cas de sinistre, "el que circula per la part exterior de la rotonda (per la dreta) sempre té preferència sobre el que circula pel seu interior (per l'esquerra).

D'altra banda, Gus Corrales, professor de l'autoescola Lider d'Andorra, assegura sobre les classes pràctiques que s'imparteixen als alumnes que "apliquem el sentit comú, si has de circular per l'interior d'una rotonda més de la meitat de la seva totalitat, s'ha de fer per l'interior", i afegeix que "en canvi, si el recorregut és més curt, es pot fer per l'exterior". Corrales ha recalcat que "això és un problema, ja que cada autoescola té el seu criteri, i l'examinador en té un altre". En referència al nou Codi de Circulació que està preparant el Servei de Mobilitat, juntament amb el Cos de Policia, Corrales assegura que "en cap moment s'han posat en contacte amb nosaltres per estudiar el nou reglament".

En resum, ni la policia ni Mobilitat tenen cap llei escrita sobre com s'han de comportar els conductors que circulen per l'interior d'una rotonda. Les asseguradores es basen en la jurisprudència a mesura que es dicten sentències i els professors d'autoescola es veuen obligats a "utilitzar el sentit comú", amb el perill que això comporta per l'alumne si a l'hora de pujar a examen l'examinador té un altra manera de percebre les coses.

Què fan a França i a Espanya?

La legislació francesa especifica que aquells vehicles que circulin per l'interior d'una rotonda, ho han de fer en tots els casos per l'esquerra, fins i tot quan hagin de sortir per la primera sortida. En el cas d'Espanya, dins d'aquelles rotondes que tinguin diverses possibilitats de carril, s'ha d'escollir prèviament quin és el carril idoni segons la sortida desitjada. Per tant, si prenem una de les primeres sortides haurem de situar-nos al carril de la dreta encara que no és incorrecte seguir per l'interior de la rotonda i es manté la preferència; en cas contrari, si la nostra sortida no és de les primeres que ens trobarem, podem i hem de situar-nos en els carrils interiors per desplaçar-nos dins de la rotonda sense molestar la resta d'usuaris.

Quant a la incorporació, el Codi de circulació reflecteix en l'article 10, igual que a altres països, que "a les rotondes, llevat de senyalització específica, els vehicles que es troben dins la via circular tenen preferència de pas sobre els que pretenen accedir-hi". En aquest cas, la norma no canvia envers els països veïns.