El SAAS detecta l'ús irregular d'historials clínics

El ministeri de Salut haurà de decidir les sancions que s'imposen contra els tres professionals que haurien estat expedientats

La direcció del Servei Andorrà d'Atenció Sanitària (SAAS) ha obert expedients a tres professionals (un d'ells un metge) per haver xafardejat historials clínics de pacients que no estan a càrrec seu i, per tant, que no els hi pertoca entrar si no és per a un ús mèdic. A hores d'ara, la denúncia del SAAS es troba en mans del ministeri de Salut, que està duent a terme una investigació i serà l'encarregat de decidir si finalment s'aplicaran sancions econòmiques als professionals que haurien dut a terme aquest fet.

Segons ha pogut saber l'ARA Andorra aquest dijous, actualment existeix una normativa automatitzada molt garantista que permet detectar immediatament quan un professional revisa un historial d'un pacient sense cap justificació, és a dir, quan es detecta una entrada irregular, quan el pacient no pertany a la patologia de la qual s'encarrega el metge o quan dins de l'historial no hi apareix cap comentari mèdic després d'haver-hi sortit. Aquesta mesura es va implantar fa cinc anys al veure que molts dels professionals (metges, infermeres) accedien als historials clínics de pacients que no eren els seus, com de veïns, amics o familiars.

El director assistencial del SAAS, Joan Martínez Benazet, ha confirmat que han estat expedientats fins a tres professionals. La detecció d'aquesta irregularitat ha estat gràcies a les auditories que es fan periòdicament per tal d'evitar aquests casos i preservar la privacitat de l'historial clínic dels pacients. Martínez Benazet ha considerat aquesta falta com a "molt greu" i ha recordat que "queda gravat el que fa tothom" en el moment en què s'accedeix a un historial. Tanmateix, ha confirmat que una vegada prengui una decisió el ministeri, s'haurà de veure l'import de les sancions que s'imposaran als tres professionals, encara que "potser poden justificar l'entrada", ha finalitzat.

La història clínica compartida fa sis mesos que es va posar en funcionament. L'objectiu principal d'aquesta mesura és que els diferents professionals de la salut puguin compartir informació sobre els pacients, la qual cosa suposa una millora de la qualitat de l'atenció. A més, l'usuari també es beneficia d'una major qualitat assistencial, més seguretat, agilitat i comoditat. Per la seva banda, els metges obtenen una visió completa del que té el malalt, una millor comunicació amb la resta de professionals que l'atenen, i tenir a l'abast tota la informació, la qual cosa facilita la presa de decisions.