Revolució al bus: nous horaris i preus, tecnologia i transbord

Autocars Nadal i la UTE de Cooperativa Interurbana i Transpisa, guanyadores del concurs de les línies de transport públic

Autocars Nadal SA i la UTE formada per Cooperativa Interurbana Andorrana SA i Transpisa han estat les empreses guanyadores del concurs públic per gestionar el transport nacional regular de viatgers. La primera s'encarregarà del lot 1, format pel bus exprés i l'L1, mentre que la segona donarà servei a les valls del Nord i d'Orient. Ho ha anunciat el ministre d'Economia, Innovació i Competitivitat en funcions, Gilbert Saboya, que ha marcat l'1 de setembre com l'inici de la nova configuració del transport públic i el 29 de febrer com a data límit per a l'adaptació dels vehicles. Mentre no es posi en marxa el nou funcionament el servei es continuarà mantenint com fins ara.

Fora han quedat la UTE Andbus, formada per Novatel SA i Regitours SL, i Hispano Andorrana SL, que van presentar ofertes als tres lots. Les dues empreses guanyadores podran mantenir la concessió durant un termini de quinze anys, renovables per dos períodes de cinc anys. El primer canvi serà la implementació d'un control de viatgers, mentre que la resta s'incorporaran de manera gradual.

Nova infraestructura

A partir de l'1 de març els autobusos hauran d'encabir-se dins la categoria Euro IV, incorporant una sèrie de mesures de seguretat i una reducció dels gasos d'efecte contaminant, i no podran superar els quinze anys d'antiguitat. Obligatòriament hauran d'estar equipats amb un sistema de climatització, rètols electrònics indicadors de línia al davant, al lateral i a la part posterior del vehicle i megafonia externa i interna. Les pantalles de l'interior donaran informació als usuaris, que també podran connectar-se al wifi a bord. Tots els autobusos comptaran amb un sistema expenedor de títols a dins, càmeres de seguretat i hauran d'estar adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

Canvi en les tarifes

El plec de bases fa una aposta per abaratir el cost del transport públic reduint el preu dels abonaments. La T10 és la que més s'abaratirà, passant dels actuals 13,75 als 12,40 euros, mentre que l'abonament mensual de la zona 1 és el que disminueix menys el preu, un 7,43%. Augmenten, en canvi, les tarifes dels bitllets senzills i d'anada i tornada de les quatre zones, amb l'objectiu de "fer reflexionar sobre el cost del transport" i "incentivar la compra d'abonaments", ha explicat el ministre en funcions.

Noves parades

Els nous trajectes posicionaran l'Estació Nacional d'Autobusos com a "punt neuràlgic" per facilitar la connexió amb les línies internacionals. Així, les línies provinents de la vall del Nord finalitzaran allà el recorregut i l'L1 en sentit Sant Julià la inclourà en el recorregut. L'L2 i l'L4, provinents de la vall d'Orient, es diversificaran a l'entrada i a la sortida d'Escaldes-Engordany, mantenint un trajecte pel centre i afegint un altre per la carretera de l'Obac, la rotonda d'Engolasters i el coll de Caldes.

Ampliació dels horaris

Les línies de bus nocturn allargaran una hora més l'últim trajecte, fins a les 4 de la matinada des d'Escaldes, dos quarts de cinc des de Sant Julià i a les cinc a la resta del servei. Els horaris de la llançadora de l'L1, que allarga el servei fins a la Depuradora Edar-Sud, s'amplien sobretot als matins i als caps de setmana, i el trajecte fins a la Cortinada de l'L6 sortirà cada hora. La freqüència de pas dels autobusos es manté en la majoria de línies, tot i que un cop es recopilin les dades d'ús del servei s'estudiarà disminuir els temps d'espera en moments puntuals. A l'L1 i al bus exprés s'avança l'inici a dos quarts de set del matí i s'allarga fins a les 10 de la nit, a dos quarts d'onze els diumenges i festius.

Millora en les línies

El transport escolar es reforçarà amb l'abonament Bus Lliure, incrementant la capacitat dels vehicles i sumant dues llançadores per arribar als centres educatius de la Margineda i una més al col·legi Sant Ermengol. A més s'allargarà el servei fins al Grau Roig i Arcalís i s'augmentarà la freqüència de pas dels autobusos cap al Pas de la Casa.

Més facilitats per als usuaris

La persona que condueix deixarà de ser l'única venedora de títols, que es podran comprar de tres maneres diferents. Els usuaris podran sortir de casa amb el bitllet comprat o amb l'abonament recarregat a través de l'aplicació per a telèfons mòbils, però també el podran comprar en la màquina expenedora dins del vehicle. El plec de bases confia en la millora de la seguretat i la velocitat comercial al no ser el conductor l'únic venedor. Gràcies a la nova plataforma, que coordina FEDA i que Siemens Mobility està adaptant al Principat, les persones que utilitzen les línies regulars de transport públic podran conèixer la ubicació dels vehicles a temps real. A més, els viatgers hauran de segellar el bitllet a l'inici i al final del recorregut a través d'un mecanisme de marcatge, que permetrà obtenir més dades sobre l'ús que els usuaris fan del transport públic. Això obrirà la porta en un futur a crear bitllets combinats entre diferents línies o entre diferents serveis, com els aparcaments o les bicicletes elèctriques.

Millor servei

El proper executiu podrà utilitzar les dades de la plataforma de gestió intermodal per controlar les empreses guanyadores del concurs. Així, de les dades es podran extreure índexs de la qualitat del servei, de la satisfacció del client i de la qualitat de les reclamacions, amb les quals es comprovarà si les empreses compleixen el plec de bases. En cas contrari, es preveu un règim de sancions i penalitzacions. A més, amb l'objectiu de promoure el servei, les empreses podran fer un mínim de dues campanyes a l'any, consensuades amb el Govern.

Nou finançament

El Govern elimina els contractes de bus exprés, Bus Lliure, Tarja Magna i Tarja Blava per remunerar als concessionaris de línies regulars en base a viatges efectius, a un preu d'1,31 euros per trajecte tal com s'especifica al BOPA. Quedarà fora també el cost del suplement de l'allargament de la línia de Sant Julià de Lòria fins a la depuradora Edar-Sud, que actualment tenia un cost de 25.000 euros. D'aquesta manera, deixant d'invertir els 3,7 milions que suposa la subvenció d'aquests títols, es preveu un estalvi d'uns 600.000 euros, una planificació que es confirmarà un cop entri en funcionament la plataforma tecnològica. El plec de bases no contempla cap altre subvenció per part de l'administració.