Societat 11/09/2019

El Suprem veta usar el permís de conduir d'un altre país per circular a Espanya si s'han perdut els punts

La sentència confirma que és un delicte contra la seguretat viària

Ara Andorra
2 min
Un carnet de conduir europeu. / ARA ANDORRA

Andorra la VellaConduir a Espanya amb el carnet retirat és un delicte contra la seguretat viària, encara que el conductor utilitzi el permís d'un altre país en vigor. "Pretendre que els permisos atorgats per tercers països i inicialment vàlids, conservin una immutable validesa a Espanya mentre no sobrevingui la caducitat que el país d'emissió hagi volgut atorgar és una conclusió jurídica mancada de tot fonament", assenyala el Tribunal Suprem en una sentència del 23 juliol 2019, segons publica l'economista.es.

El magistrat del Suprem Pablo Llarena, ponent de la sentència, assegura que això atorgaria als conductors "una semi-immunitat enfront del règim viari i de conducció vigent a Espanya". D'aquesta manera, el Suprem conclou que "tot conductor a Espanya queda sotmès al sistema de pèrdua de punts respecte de les infraccions perpetrades o que es perpetrin al nostre país".

L'assumpte estudia el cas del pilot Pol Espargaró, que va ser sorprès a Espanya amb un carnet andorrà després de perdre els punts. No obstant això, el tribunal recorda que, com ja havia apuntat en anteriors ocasions, "la pèrdua de vigència afecta només i conseqüentment a la impossibilitat legal de conduir en territori nacional per a l'infractor".

L'assumpte estudia el cas del pilot de motorista, que va ser sorprès conduint a Espanya amb un carnet andorrà després de perdre tots els punts i patir la retirada del seu permís espanyol. El Suprem confirma el delicte contra la seguretat viària i confirma la multa de 64.800 euros al pilot.

"Els conductors amb permisos atorgats per tercers països, fins i tot aquells conductors que transitin per Espanya tenint una residència reial en un altre Estat, o els que hagin adquirit la residència espanyola quan no hagin transcorregut sis mesos des de això, són conductors sotmesos a Espanya al sistema de punts fixat pel nostre ordenament", sosté el magistrat Llarena.

"Per això, quan cometen en el territori nacional infraccions que determinin pèrdua de punts i hagin ingressat en el Registre de conductors i infractors, no són aliens al sistema de retirada del permís", explica la sentència del Tribunal Suprem. "Cap raó existiria perquè el sistema administratiu de protecció de la seguretat viària es desactivi per aquests conductors quan circulen per les carreteres o les vies urbanes espanyoles", afegeix la publicació a l'economista.es.

La decisió indica que "no es pot entendre que, només en aquest supòsit, el nostre sistema penal s'inhibeixi de donar protecció al bé jurídic davant de comportaments que introdueixen les situacions de risc de major rellevància".

D'aquesta manera, el tribunal assenyala que el sistema de pèrdua de vigència per pèrdua de punts suposa una revocació individualitzada de l'autorització per conduir en el territori de sobirania espanyola. "Per més que s'autoritzi administrativament la conducció als que superen unes exigències expressives de la capacitació en l'ús de vehicles de motor en vies públiques, donant-los un títol demostratiu d'aquesta autorització", precisa la sentència.

El Tribunal Suprem descarta, d'aquesta manera, que els conductors utilitzin aquesta possibilitat. "Per més que en virtut d'un principi de confiança internacional s'autoritzi a conduir a Espanya a qui hagin superat les exigències fixades per certs països i que ho acreditin amb documents anàleg", conclou.

stats