Societat 10/04/2019

El 15 d'abril, l'inici de les obres de construcció de l'ETR de la Gonarda

El veïns es mostres satisfets pel projecte final així com per les mesures consensuades per pal·liar l'impacte dels treballs

M. Margalef
3 min
Així es veurà l'ETR de la Gonarda des de fora. / FEDA

La MassanaLa polèmica i discutida construcció de l'Estació Transformadora i Repartidora d'energia (ETR) de la Gonarda ja té data d'inici. Les obres s'iniciaran aquest proper 15 d'abril i la primera fase, amb l'obra civil de moviment de terres i la creació dels accessos, s'allargarà uns nou mesos. La segona fase, amb la construcció de l'edifici i el subministrament dels equips elèctrics, estarà totalment finalitzada i operativa a partir de l'abril del 2022. Així ho ha comunicat el cap d’Enginyeria de FEDA, Marc Calvet, en una reunió mantinguda amb la plataforma Aldosa Veïns aquest dimarts a la tarda al Quart de l’Aldosa.

Malgrat que els veïns segueixen insistint que els hagués agradat ubicar l'ETR en un altre indret, ja donen per perduda aquesta batalla i des de fa temps se centren a aconseguir un impacte mediambiental i per la vida del dia a dia el menor possible. Per això, s'han mostrat satisfets amb les mesures que finalment conté el projecte de construcció i final de la infraestructura que recull moltes demandes de l'entitat. “Veiem correcte les mesures implementades”, ha declarat Javier Iriarte, portaveu de la plataforma al cloure la reunió amb FEDA. El mateix Iriarte ha desgranat que, tal com ha informat la parapública, que els camions només passaran entre les nou del matí i les cinc de la tarda, evitant així les hores punta d'entrada i sortida dels col·legis. També hi haurà controls per evitar moviments de terres i una possible esllavissada, així com la garantia que FEDA utilitzarà màquines que generin menys de 45 decibels. Calvet ha assegurat que la mitjana dels viatges dels camions no serà superior a nou al dia i que la part més invasiva serà la primera fase de les obres.

El portaveu de la plataforma ha reconegut que no s'ha tornat a posar sobre la taula una de les gran preocupacions de la plataforma que són les emissions electromagnètiques. “No hi ha cap estudi que pugui demostrar que amb les distàncies que hi haurà hi pugui haver una afectació directe”, ha reconegut. Calvet ha recordat que gràcies a la negociació amb els veïns la infraestructura s'ha pogut “millorar moltíssim” perquè es garanteix la integració de l'ETR en el seu entorn, ja que “des de fora semblarà més un xalet que una instal·lació industrial”, ha apuntat.

Per tal de fer un control de les obres i de les problemàtiques que es puguin generar durant les obres, Calvet ha garantit que es reuniran de manera mensual o quinzenal amb els veïns i els ha proporcionat el seu contacte directe per qualsevol queixa o reclamació. De fet, ja s'ha previst una nova trobada aquest proper 8 de maig. En cas d'alguna problemàtica durant les obres, la plataforma ja ha avisat que “pujarà el to” si és necessari. Cal recordar que de moment el pressupot és de 8,5 milions d'euros, i encara està pendent l'adjudicació de les obres elèctriques.

Toc d'atenció al comú

Si amb FEDA no hi ha cap queixa que no hagi quedat escoltada, Iriarte ha llençat un dard al comú i ha apuntat que els ha trobat a faltar a la reunió i ha apuntat que el tema relacionat amb la carretera d'accés a la zona de les obres no ha quedat resolt. “És una carretera que considerem que no està en condicions per suportar el tràfic de camions que hi haurà”, ha destacat. Resignat, Iriarte ha apuntat que la responsabilitat de decidir si la carretera s'hauria de reforçar o no és competència comunal, però l'administració no ha estat present a la reunió i s'han emplaçat a poder-se posar en contacte amb el comú per tractar el tema. “És important poder parlar amb ells per aclarir de qui és la potestat”, ha apuntat. Un punt de vista que Calvet ha validat insistint que és responsabilitat del comú tot allò que vagi més enllà de l'obra concreta. Malgrat això, ha apuntat que supervisaran i “faran cura” de les accions paral·leles que es duguin a terme.

Finalment, Iriarte també ha admès que de moment no han trobat cap escletxa a través de la Llei de medi ambient per poder parar l'obra o fer alguna reclamació de canvi. “No hem pensat fer cap acció a no ser que veiem quelcom molt clar i de moment no ho hem vist”, ha assegurat.

L’ETR de la Gonarda és una infraestructura prevista a la xarxa elèctrica de FEDA des de l’any 1991 i que actualment es fa molt necessària per poder garantir el creixement del subministrament elèctric de les valls del Nord amb qualitat. A més, el compromís de FEDA de contribuir a la reducció de les emissions comporta afavorir el consum d’energia elèctrica per davant d’altres tipus d’energia, ja que en aquest sector es pot apostar per les fonts renovables.

stats