Uns 4.400 alumnes donen el tret de sortida al curs al sistema educatiu andorrà

Casals destaca que un dels objectius és "consolidar el model per competències"

Fins a 4.400 alumnes del sistema educatiu andorrà han tornat aquest dilluns al matí a les aules. Aquesta xifra suposa, segons la directora d’Escola Andorrana, Maite Casals, un lleuger increment respecte del curs anterior i les xifres encara poden variar en els propers dies arran de les matrícules de darrera hora. Els principals reptes del curs que arrenca seran, tal com ha detallat Casals, "consolidar el model per competències", que ja arriba a tercer cicle de primera ensenyança, a tota la segona ensenyança i al batxillerat.

Aquest model per competències, ha destacat Casals, dona "qualitat al sistema" i fa que els alumnes estiguin "més preparats" per "afrontar millor" els reptes de futur. Casals ha fet una valoració "positiva" de la implementació d'aquest sistema, posant en relleu que està donant “bons resultats". A més a més, al llarg d'aquest curs s'incidirà en formació per als docents, per consolidar aquest projecte i també per al treball per a l'emprenedoria, un aspecte que també es vol consolidar.

Quant a les infraestructures escolars, la directora d'Escola Andorrana ha destacat que les obres al centre de Santa Coloma avancen segons els terminis marcats, amb la qual cosa el setembre del 2020 ja es podrien reubicar els alumnes de primera ensenyança que ara estan a l'edifici el Roc, a Ciutat de Valls.

Casals ha fet aquestes manifestacions des de l'escola andorrana de maternal i primera ensenyança de Sant Julià de Lòria, on uns 330 alumnes han iniciat les classes. El director del centre, Isaac Benchluch, ha manifestat que la xifra d'estudiants és força estable, si bé aquestes darreres setmanes han notat "canvis", especialment incorporacions de gent que arriba al país. D'aquesta manera, ha detallat que han tingut entre deu i quinze incorporacions d'alumnes que han arribat al Principat i unes altres cinc matriculacions d'estudiants del país. Quant a la integració d’aquests alumnes, Benchluch ha explicat que s’intenta “deslliurar hores” per fer intensius, per exemple de llengua, i assolir que “s’adaptin millor”.

Cal recordar que pel que fa a la resta de sistemes, la ministra d'Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, va manifestar la setmana passada que s'estaria al voltant, entres els tres, dels 11.000 alumnes, una xifra similar a la de l'any passat.

Quant a l’assetjament escolar, la directora d’Escola Andorrana ha posat en relleu que l’any passat el ministeri va haver d’intervenir en un cas. Ha recordat que hi ha en marxa l’aplicació B-Resol que l’any passat va rebre “dues o tres alertes” i també un sistema de mediacions en què participen de manera activa els alumnes i que el curs passat va mediar en una desena de conflictes.

Casals ha destacat que el que s’intenta prioritzar és la “idea del respecte” i que es treballa molt des de les tutories perquè hi hagi “confiança” entre els estudiants, perquè puguin explicar situacions que puguin viure. Aquest trasllat de casos, ha afegit, és més fàcil entre els alumnes més grans. Són, de fet, els estudiants els que actuen en aquestes mediacions, intervenint en cas de conflicte i proposant mesures per poder-lo resoldre.