Societat 02/02/2016

Andorra Airlines vol començar a operar a l'abril i preveu 24.000 passatgers el 2016

L'objectiu és connectar l'aeroport d'Andorra-la Seu amb Madrid, Palma, Porto, París i, quan s'obtinguin els permisos per volar fora de l'espai Schengen, també amb Londres. La inversió inicial prevista és de 60 MEUR

M.t.
3 min
Un moment de la presentació d'Andorra Airlines aquest dimarts / M.T.

Andorra la VellaLa companyia Andorra Airlines ha presentat aquest dimarts a Andorra la Vella el seu projecte per operar amb vols regulars des de l'aeroport d'Andorra-la Seu a partir del mes d'abril. Els seus responsables, Jordi Soriano i Heloísa Oliveira, han explicat -davant dels mitjans de comunicació i de representants econòmics i polítics d'Andorra i l'Alt Urgell- que el seu objectiu és volar dos cops a la setmana a Madrid, i un cop a la setmana a París, Porto i Palma, i que preveuen portar fins a 24.000 passatgers aquest any 2016. Està previst que els vols durin una hora i mitja aproximadament. Inicialment, com que la companyia -creada el juny de l'any passat- no disposa de llicència per operar, ho farà llogant un o dos avions de capacitats entre 40 i 70 passatgers a d'altres companyies mitjançant uns contractes de lloguers mensuals. Paral·lelament, estan negociant amb Foment espanyol i la direcció general d'Aviació Civil per tal de poder tramitar els permisos.

De cara a finals d'any, però, tenen la intenció d'adquirir les seves dues primeres aeronaus, i en aquests moments estan en fase de negociació per obtenir la inversió inicial, que xifren en 60 milions d'euros. Jordi Soriano, president i CEO de l'aerolínia, ha explicat que tot i que és conscient que l'aeroport ha estat escenari de diversos intents de projectes per part d'altres companyies, ha assegurat que "hem vingut per quedar-nos", i ha afegit que no serà una companyia 'low cost' sinó que apostaran per un servei personalitzat amb uns preus inicials dels bitllets que oscil·laran entre els 102 i els 214 euros.

Precisament, el fet que d'altres projectes anteriors no hagin fructificat ha fet palès un cert escepticisme entre els assistents a la presentació, que també ha estat marcada per la decisió del Govern de no ser-hi present, malgrat que s'havia anunciat l'assistència dels ministres Francesc Camp i Jordi Alcobé. De fet, el ministre de Turisme, Francesc Camp, ha explicat a RNA que no han assistit a l'acte perquè "seria imprudent per part nostra" després de conèixer que el president de la companyia està imputat pel cas Mercuri. El mateix Soriano ha reconegut que ha estat investigat per un fet que va passar l'any 2012 però ha assegurat que en aquest moment no té cap restricció de cap mesura cautelar ni judicis pendents, malgrat lamentar que el cas encara no s'hagi resolt. Amb tot, Soriano considera que "sempre s'ha conegut la meva situació i això a la companyia no l'afecta, sinó seria el primer en retirar-me del capdavant del projecte".

La intenció és oferir vols regulars, independentment que en determinats moments es puguin fer vols xàrter, i que els bitllets es puguin comercialitzar a través de la plataforma Amadeus -amb la qual estan negociant-, per tal que hi tinguin accés les agències minoristes. Pel que fa a la infraestructura, la companyia vol adquirir fins a 6 avions fins al 2019, i en una segona fase es volen oferir vols a Holanda, Bèlgica, Itàlia i Alemanya. A llarg termini, també es plantegen fer aliances estratègiques amb d'altres companyies per oferir vols de més llarga distància.

Els responsables de la nova companyia Andorra Airlines / M.T.

Els responsables de la companyia, que han comparegut acompanyats de dos tècnics aeronàutics, han reconegut que l'aeroport necessita diverses millores, i per això han demanat "un esforç" a la Generalitat per millorar les instal·lacions. El director d'aeroports de Catalunya, Jordi Candela, ha explicat que l'ús de la tecnologia GPS a l'aeroport no implica una inversió, però cal que Aviació Civil n'autoritzi l'ús. Així mateix, l'autorització per volar fora de l'espai Schengen depèn del ministeri d'Interior espanyol i, per tant, és necessari que hi hagi voluntat política, mentre que per fer vols nocturns cal que la pista estigui abalisada, una inversió que la Generalitat farà sempre i quan tingui una demanda d'operació regular que garanteixi un retorn al territori.

stats