Andorra duplicarà la seva superfície protegida amb el nou parc natural entre Canillo i Ordino
Esdevindrà l’espai natural protegit més gran del Principat
Andorra la VellaEl Govern i els comuns de Canillo i Ordino han fet un pas històric aquest dijous amb la signatura del Memoràndum d’entesa per crear un nou espai natural protegit que s’estendrà per 74 hectàrees entre les dues parròquies, des del coll d’Ordino fins a la vall d’Incles. Amb aquesta nova àrea, Andorra passarà a protegir més del 30% del seu territori, una fita que converteix aquest espai en el parc natural més gran del país.
Durant l’acte, el ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia, Guillem Casal, ha destacat la dimensió inèdita de l’acord: “És el primer cop que el Govern i dos comuns uneixen esforços per impulsar un projecte natural que supera les fronteres administratives i aposta per una visió de país”, ha afirmat, tot remarcant que es tracta d’un projecte que “duplica la superfície protegida actual i marca un abans i un després en política ambiental”.
El nou parc s’unirà a altres espais naturals ja existents, com el Comapedrosa, la vall del Madriu-Perafita-Claror i la vall de Sorteny, i s'integrarà en una estratègia transfronterera de conservació amb França i Espanya. Segons Casal, la tria del territori no és casual: “Zones com Casamanya tenen una biodiversitat única i estructures geològiques singulars. Són autèntics tresors ecològics que hem de preservar amb una visió àmplia i ben connectada”, ha assegurat.
El cònsol major de Canillo, Jordi Alcobé, ha volgut posar en valor l’impacte local: “Amb aquest projecte, dues terceres parts de la parròquia quedaran protegides. És una acció de futur que reforça el nostre compromís amb el territori”, ha dit. Per la seva banda, la cònsol major d’Ordino, Maria del Mar Coma, ha celebrat la iniciativa com una garantia per a les generacions futures i ha subratllat que “protegir no ha de ser sinònim de limitar, sinó de gestionar bé. I això és compatible amb sectors com el turisme”.
El procés per fer realitat aquest parc natural començarà el novembre de 2025 amb la redacció del document tècnic i l’avantprojecte de llei, que podria entrar a tràmit al Consell General durant el primer semestre del 2026. Si tot segueix el calendari previst, la creació oficial del parc i els seus òrgans gestors s’aprovaran abans d’acabar l’any vinent.