Societat 22/10/2018

L'Andorra Ultra Trail Vallnord 2018 va generar un impacte econòmic de 3,1 milions d'euros

De cara a l'onzena edició s'incorporarà una nova modalitat per als més petits i també alguns canvis de recorregut en l'Eufòria i la Mític

Ana
3 min
El ministre de Turisme, Francesc Camp; el cònsol major d'Ordino, Josep Àngel Mortés; la directora d'AUTV, Lídia Martínez; i el director de cursa d'AUTV, Gerard Martínez, durant la presentació del balanç de la desena edició. / M. M. (ANA)

OrdinoL'Andorra Ultra Trail Vallnord (AUTV) 2019, que tindrà lloc del 16 al 21 de juliol, ja escalfa motors. Abans, però, calia fer balanç de l'edició d'enguany. L'AUTV 2018 va generar un impacte econòmic total de 3.129.832 euros al país per part dels 5.474 visitants estrangers, el que representa uns 300 mil euros menys que l'any passat. Enguany cada euro invertit en la competició ha suposat un retorn de 12 euros al Principat. Si es descompten els càlculs de la inversió generada per la mateixa organització de la cursa i l'impacte en mitjans de comunicació a Espanya, la despesa neta dels participants i acompanyants, és a dir, els diners que es van gastar i que van deixar a Andorra, van ser un total de 2.450.124 euros. Els participants estrangers i els seus acompanyants han passat una mitjana de 3,5 nits al país durant l'esdeveniment i 5,2 nits per als reconeixements dels recorreguts. Tot plegat s'ha calculat una despesa mitjana per nit i per persona de 121,64 euros.

En total es van inscriure 3.180 de participants, una xifra molt semblant a l'assolida el 2017 i amb un total de 50 països diferents participants en la cursa, entre ells la incorporació de sis noves nacionalitats. Segons l'enquesta feta als participants, prop del 30% dels corredors estrangers, excloent així els espanyols i francesos, no havien vingut abans a Andorra sinó que van conèixer el país a través de l'AUTV. Una dada que ha volgut posar en relleu el director de cursa, Gerard Martínez, que enguany s'acomiada de l'organització després d'haver estat darrere de l'esdeveniment els seus primers anys de vida. D'aquesta manera l'edició de l'any que ve serà la primera a càrrec de Lídia Martínez, com a directora de l'AUTV.

Pel que fa a les millores que cal dur a terme, la nova directora ha parlat que les balises dels corredors de la cursa Eufòria proporcionaran una millor seguretat. Segons ha explicat, aquestes avisaran als organitzadors quan el participant estigui aturat més d'un temps determinat i també quan se surti de la ruta marcada. "Cada vegada anem millorant en funció dels comentaris dels corredors", ha assenyalat. En aquest sentit i davant de la forta competència en el camp de les curses de muntanya, el ministre de Turisme, Francesc Camp, ha volgut mostrar la seva gratitud per la combinació de grans proves i grans competidors que permeten estar a Andorra dins del mapa de les curses d'aquesta modalitat. Pel que fa al patrocini d'Andorra Turisme s'allargarà un any més, malgrat que estava previst que s'acabés el 2019, per tal de donar estabilitat a la prova degut que les eleccions generals i comunals que se celebraran al llarg de l'any que ve. En total es destinaran 180.000 euros.

Nova modalitat

De cara a l'edició del 2019, el proper 13 de novembre es posaran a disposició més de 3.000 inscripcions per a les cinc curses i les dues marxes populars, una d'elles, el Tamarro, la novetat per l'onzena edició de 2,5 km i 50 metres de desnivell positiu per als més petits i de caràcter solidari i inclusiu. L'altra marxa solidària, la Solidaritrail, incorporarà també cronometratge per als menors, com a novetat. La resta de les modalitats gairebé que pateixen canvis, exceptuant petits canvis de recorregut a l'Eufòria i la Mític per la millora de la base de vida que passa de Bordes d'Envalira a Grau Roig.

Juntament amb l'esperit de superació i l'espectacularitat de les muntanyes andorranes, la solidaritat serà la gran protagonista i tots els participants en el moment d'inscriure's podran fer un donatiu per alguna de les tres associacions que s'ofereixen al formulari, com en edicions anteriors. A més, l'organització també els hi farà un donatiu de 4 euros per cada 'finisher' de les diferents curses. En l'edició de l'any passat es van recaptar més de 6.000 euros que es destinaran a tres organitzacions sense ànim de lucre: Cooperand, ASL i Oxfam Intermon. Els donatius des del 2009, data de creació de l'esdeveniment, pugen a més de 44.000 euros.

stats