Aprenent a esquiar amb els millors
L’equip de Top Class a Grandvalira ofereix un servei molt exclusiu, dirigit a visitants amb un alt poder adquisitiu i, tot i així, té una alta demanda
Grau RoigPotser no tothom es pot permetre contractar el producte Top Class de Grandvalira però a més d’un li agradaria poder-ho fer. Inclou classes sense pressa, vestidors a l’estació, accessos preferents per estalviar-se les esperes als telecadires, una zona VIP per descansar, piscolabis i refrescos de franc, tests de material, servei de trasllat a hotels i aeroports i l’atenció dels millors monitors de Grandvalira. Tot per uns 250 euros la mitja jornada i aproximadament 400 euros la jornada completa, un preu només a l’abast de grans butxaques però que, segons assegura el responsable de la Top Class als sectors d'Encamp, Grau Roig i el Pas de la Casa, Gerard Escoda, es pot arribar a considerar barat per allò que ofereix.
El que ofereix és tot. Classes fetes a mida, amb el ritme de treball i nivell que l’alumne necessiti, acompanyament per l’estació, gravació i fotos, i correcció mitjançant uns comunicadors que s’instal·len al casc. “Espaiem una classe molt més en el temps, fem una progressió més adaptada a cada client i després tenim les eines de la videocorrecció”, explica Escoda. Un dels professors de la Top Class, Francesc Robert, ho resumeix en una frase: “la Top Class és a l’esquí com la classe 'business' és als viatges en avió; una classe col·lectiva seria una ‘low cost’ –arribaràs al mateix lloc que els altres, però el servei no serà de tanta qualitat–, després aniria una classe individual convencional i finalment la Top Class”.
En definitiva un servei exclusiu que, depenent del monitor, pot anar més enllà i incloure, fins i tot, els consells de compres o de turisme per Andorra. Escoda reconeix que el client és també exclusiu, sobretot espanyols molt fidelitzats a l’estació i també molts russos. Sovint és un client que contracta tota la setmana d’esquí amb més d’un monitor, per repartir als diferents membres de la família. L’època de Nadal és la de més ocupació del servei, amb tres setmanes cobertes sigui a mitja jornada o a jornada completa per al 80% dels monitors.
La demanda del servei s’ha mantingut més o menys estable des que es va crear fa set o vuit anys, explica Escoda. De fet, en un primer moment era una evolució per als clients de famílies que havien dipositat la seva confiança en un mateix monitor durant diferents generacions i que volien contractar els seus serveis a temps complet. “La crisi s’ha notat més en les classes col·lectives que no en aquest tipus de producte; malauradament, la crisi no afecta tant a aquesta classe social, per dir-ho d’alguna manera, i afecta més els que consumeixen productes més barats”, explica Escoda. Tot i això, ara els responsables volen que el producte faci un salt i esdevingui un servei molt més demandat, per això han inclòs, entre altres, els comunicadors amb micròfon per al professor i alumne, que segons Escoda és una revolució.
Des d’aquest departament a l’Escola d’Esquí i Snowboard Pas Grau insisteixen que és un producte “fantàstic i únic”. L’única estació del Pirineu que ofereix alguna cosa similar és Baqueira-Beret, afirma Escoda, i als Alps existeix també el producte, però “el conjunt de tot el que podem oferir com a estació a Grandvalira i com a país a Andorra, i el servei que donem exclusiu, més totes les activitats com el múixing i altres serveis és únic, els clients surten molt contents, repeteixen tots”, assegura. El més important, segons el responsable, és “que s’adapta al tipus de client que tenim, és un preu alt però amb el tipus de monitors que tenim fins i tot és barat”.
Precisament, els monitors són també curosament seleccionats per l’escola. Els clients –alguns d’ells figures públiques– volen gent amb experiència, bon esquí, idiomes i un tracte especial, que només alguns professionals poden garantir. “No tots els monitors poden fer aquest servei”, reitera Escoda, tot i que reconeix que hi ha més monitors preparats a l’escola però només els més experimentats entren en el Top Class. És més, alguns d’ells són formadors de monitors o exesquiadors professionals.
Aprendre a esquiar amb els millors té un preu, però si a més, t’acompanyen durant dies sencers per l’estació més gran dels Pirineus amb un servei de luxe, encara més. Tot i que no es tracta d'un producte per a les masses, la Top Class de Grandvalira és la millor manera per aprendre a esquiar i fer-ho amb tècnica, seguretat i garanties. Independentment d’això, Escoda ha insistit que Andorra faria bé d’especialitzar-se i potenciar un servei com aquest, ja que tant el país com l’estació que ofereix el producte es beneficiarien mútuament d’atreure un públic que deixa molts diners en el seu destí vacacional.