Aquestes són les actuacions de Política Lingüística en el primer any de desplegament de la llei del català

Pel que fa a les sancions, no s’han proporcionat dades exactes sobre si hi ha hagut denúncies o sobre si s’ha obert algun expedient

La presentació de la nova campanya de Política Lingüística que ha tingut lloc aquest dijous.
ANA
25/04/2025
2 min

Andorra la VellaUn any després de l’aprovació de la Llei de la llengua pròpia i oficial, el departament de Política Lingüística en fa un balanç de l’aplicació. Pel que fa a les sancions, no s’han proporcionat dades exactes sobre si hi ha hagut denúncies o sobre si s’ha obert algun expedient, però asseguren que s’han mantingut algunes reunions en matèria d’inspecció per coordinar accions amb els diversos àmbits d’actuació, principalment amb Comerç i Turisme. I ja s’ha posat en funcionament el procediment d’actuació en la instrucció i resolució d’expedients.

En aquest sentit, també s’està preparant el text i el disseny d’un fullet informatiu sobre les principals disposicions de la llei per lliurar-lo en les visites d’inspecció i distribuir-lo als sol·licitants d’obertura de negocis, cosa que es farà a través dels comuns.

Pel que fa als dos nous organismes encarregats de coordinar la política lingüística del Govern i dels comuns, s’ha previst convocar la primera reunió durant el mes de maig vinent. Durant aquest primer any, s’han designat els diversos representants de les institucions i entitats que en formaran part i ara la previsió és convocar una primera trobada constitutiva per informar tots els membres que en formaran part per tenir clares les funcions que estableix el reglament de funcionament intern i fixar així els objectius de cada organisme a curt termini.

Finalment, el departament de Política Lingüística també explica que s’ha iniciat una “petita” campanya interna, en col·laboració amb el departament de Funció Pública i Recursos Humans, per fer conèixer el reglament d’ús de la llengua pròpia i oficial a l’Administració general i a l’Administració de justícia, amb l’eslògan principal 'El català és la llengua de l’Administració' i els lemes secundaris 'Entre companys també!' i 'Atenem sempre els usuaris en català'. 

Cal recordar que d’acord amb la llei i el reglament, el personal de l’administració pública i de justícia s’ha de mantenir en català en l’atenció al públic, tret que l’interlocutor demani explícitament que se li adreci en una altra llengua per problemes de comprensió.

stats