Els bombers utilitzaran drons per a incendis i rescats

Es facilitaran les tasques de recerca de persones perdudes, identificació d'allaus i estudi de zones amb difícil accés

Un grup de treball conjunt entre Actua, el departament de transports del Govern i altres actors del país començaran a fomentar la recerca, innovació i incorporació de noves tecnologies a l'administració pública. Aquest dijous, a l'Espai d'Innovació d'Andorra, s'ha presentat una col·laboració amb el Cos de Bombers en què es treballarà conjuntament per veure com aquesta tecnologia els pot ajudar en la seva operativa diària. El director d'Actua, Marc Pons, ha revelat quins seran els tres eixos sobre els quals es fomentarà aquesta col·laboració: començar a incloure la tecnologia en diferents sectors del país; ajudar a les empreses andorranes que ja s'estan desenvolupant en aquest àmbit, i crear un marc legal atractiu a escala internacional per atreure al Principat aquells sectors que estan treballant amb noves aplicacions. 

Pel que fa als bombers, la incorporació d'aquesta tecnologia tindrà diversos avantatges. El cap del Grup de Rescat de Muntanya (GRM), Òscar Santos, ha definit que l'arribada de drons al servei permetrà facilitar les tasques de recerca de persones perdudes, identificar allaus, estudiar zones de difícil accés i conèixer el comportament del foc en un determinat incendi, és a dir, "saber cap a on va, les zones més afectades i les que no", així com "estudiar l'estructura d'un edifici des de fora sense perill" un cop s'han extingit les flames. Tot i els avantatges, un dels problemes principals rau en la formació dels bombers per pilotar els aparells que, a hores d'ara, "està en evolució". "De moment només estic jo, soc pilot de drons i la idea és que siguem de 6 a 8 pilots i que sempre hi hagi algú operatiu", ha dit Santos, tot i que és una tasca que s'haurà d'anar desenvolupant al llarg dels dies. 

La "lliure" circulació de drons a Andorra serà possible gràcies a la normativa que va presentar el departament de Transports de l'autoritat aeronàutica el 2016, que es va plantejar des del punt de vista de la seguretat en les operacions, per contra a altres països de la Unió Europea que compten amb una normativa més restrictiva. El responsable d'Aviació Civil d'Andorra, Guillem Santacreu, ha assegurat que "qualsevol operació degudament protegida es pot permetre" i, al Principat, "vam sumar un article que parlava de drons d'Estat", on se sumaven una sèrie d'excepcions i permisos per a dur a terme operacions exclusives d'Estat "que permeten que el projecte pugui ser molt interessant". Gràcies a aquest article, els bombers poden fer volar els drons en zones urbanes, sempre que siguin casos concrets i absolutament necessaris. D'altra banda, cal destacar que al parc de drons registrats al Govern hi ha al voltant de 90, tots ells d'àmbit professional. 

Sancions per no respectar la normativa

Tot i que no es tenen massa registres, Santacreu ha desvelat que ja "hi ha una sanció ferma i una altra via expedient administratiu" a dos particulars que van cometre alguna infracció. El primer d'ells va ser per no tenir llicència, permís per volar a la zona, ni tampoc assegurança, per la qual cosa va rebre una sanció "petita", ja que la probabilitat de perill "era més teòrica que pràctica". L'altre cas es va denunciar perquè existien incompatibilitats entre l'estudi de riscos i el que es va filmar finalment.