La branca sindical de taxistes neix amb quinze afiliats

Ubach aposta per la reconversió del sector en un servei públic de qualitat

La sala d'actes del Centre cultural la Llacuna ha acollit aquest dijous la presentació oficial de la constitució del sindicat de taxistes com a una branca de l'USdA que, a hores d'ara, compta amb un total de quinze afiliats. Aquesta acció ha estat conseqüència de les deficiències que pateix el transport públic andorrà i, segons el secretari general de l'USdA, Gabriel Ubach, "el sector del taxi pot aportar unes solucions reals però per això cal que sigui un servei públic, reconegut i de qualitat". Els membres d'aquesta branca provenen principalment de l'Associació de Taxistes Interurbans (ATI), tot i que Manel Vázquez, un dels integrants, ha posat en relleu que "hi ha de tot, xofers i autònoms". Tot i el baix nombre de membres, Ubach ha confirmat que "vam decidir arrencar perquè teníem prou" i "s'ha de començar d'alguna manera o altra", ja que "si esperem a tenir 200 afiliats, possiblement no començarem mai". A més, donar inici a aquesta activitat suposa "captar més afiliacions".

Un dels principals problemes del sector passa per l'existència de dues centraletes que treballen independentment i això provoca una gran desestructuració, ja que són nombroses les ocasions en què una persona truca a diferents números a la mateixa vegada i, per tant, comporta que "ens presentem dos o tres taxistes per una mateixa trucada", ha dit Vázquez. A més, des de l'ATI es demana poder tenir una línia més propera amb el departament d'Indústria i Transport d'Andorra per tal que "es posin els mitjans necessaris per treballar correctament". Per tant, una de les mesures convenients seria una unificació entre les tres associacions mitjançant una única centraleta. Tanmateix, Vázquez ha indicat que formar part d'aquest sindicat ajuda que els taxistes tinguin un poder que com a associació és inexistent.

Tot i això, les diferents associacions de taxistes presenten uns interessos dispars. "S'ha de començar a treballar tots junts per dignificar al màxim la professió", ha dit Ubach, i prescindir d'aquesta manera "dels interessos dels uns i dels altres". Posteriorment, "s'ha de parlar amb el Govern i deixar clar que el sector del taxi ha de ser un servei públic i, com a servei públic, ha de prevaldre aquest punt". Per la seva banda, Vázquez ha argumentat que des de l'ATI veuen complicada aquesta unificació "perquè està tot tan desestructurat que cadascú va a la seva" i, d'aquesta manera, ha denunciat l'actuació d'alguns recepcionistes d'hotel que cobren comissions per trucar a una centraleta o una altra, quelcom que, segons Ubach, "no es pot permetre". És per aquest motiu que el representant de l'USdA ha dit que la voluntat d'unificació de les associacions "hi haurà de ser per força" perquè "si no hi ha aquesta voluntat, és que no tens clar el rol del taxi dins d'un país com Andorra".

D'altra banda, ha manifestat que pròximament l'USdA es posarà en contacte amb formacions i sindicats de taxistes, ja que "com més obrim el paraigua, millor serà", i es podrà arribar a tots els professionals del transport. Per finalitzar, Vázquez ha dit que hi ha molts taxistes que no els interessa formar part del sindicat perquè "tenen por a fer-se visibles" i, aquest fet, ho dificulta tot.

Dificultats per a la creació d'un sindicat en l'hostaleria i el comerç

En aquest sentit, Ubach també ha anunciat que s'està treballant en la creació d'una branca sindical que integri treballadors del sector de l'hostaleria i el comerç, però "ens està costant moltíssim perquè les lleis no són favorables". A més, ha incidit en la problemàtica envers els acomiadaments lliures "i amb una sèrie de mesures que fan que el treballador estigui atemorit". Per tant, "aquesta por a poder crear un sindicat", afavoreix totalment "a la patronal i l'empresariat".

Tot i aquestes circumstàncies, "esperem que això sigui una realitat a finals d'aquest any", ja que actualment s'estan duent a terme negociacions amb diversos treballadors del sector, i "ens agradaria tenir una màxima representativitat tant dins del sector de l'hostaleria com del comerç", que significaria agrupar tots els treballadors que fan tasques diferents dins d'un mateix àmbit. En aquest aspecte existeix la mateixa problemàtica que amb els taxistes perquè "continua havent molta por" i "el Consell General continua estant constituït per grans empresaris i alts funcionaris" i, els treballadors, "no estem representats enlloc".