Societat 09/11/2017

Cap víctima mortal a les carreteres el 2016 però preocupen els atropellaments

L'ACA presenta el cinquè informe Imaca en què també es posa en relleu l'important augment de sancions posades per la policia, sobretot per excés de velocitat

Ana
3 min
El president de l'ACA, Enric Pujal, conversa amb el ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, i l'expert en 'open data', Martín Álvarez. / M. F. (ANA)

Andorra la VellaL’Automòbil Club d’Andorra (ACA) ha presentat aquest dijous el cinquè informe sobre mobilitat (Imaca) en què any rere any recullen dades sobre la mobilitat i el transport al país. Una de les dades que han posat en relleu davant les xifres recopilades és el fet que l’any passat es va tancar sense que s’hagués de lamentar cap víctima mortal a les carreteres. L’altra cara de la moneda, però, és que segons l’ACA continua havent una xifra d’atropellaments “molt elevada” i que el volum de sancions imposades per la policia el 2016 augmentessin de manera considerable, entre les quals les que estan relacionades amb l’excés de velocitat.

D’aquesta manera, el secretari general de l’ACA, Antoni Sasplugas, i el president de l’entitat, Enric Pujal, han volgut fer èmfasi que és una “gran fita” que no s’hagués de lamentar cap víctima mortal a la xarxa viària l'any passat i han afegit que hauria de ser un “objectiu” que s’hauria de fixar cada any. En aquest sentit, Sasplugas ha remarcat que quan van fer el primer informe, el 2011, es van donar vuit accidents mortals al país i que la dada ha anat baixant, fins registrar els zero morts de l’any passat. En canvi, una dada que preocupa l’ACA és que la xifra d’atropellaments, tot i que hagi baixat el 2016 respecte del 2015 (passen de 46 a 43), continua sent molt elevada. D’aquesta manera, Sasplugas ha manifestat que potser les administracions locals han d’estar “més vigilants” a aquestes dades i ha recordat que en el primer informe es va fer un treball sobre els passos de vianants a Andorra i creu que caldria analitzar com els comuns han anat recollint aquesta informació.

En total l’any passat es van registrar 594 accidents de circulació, una xifra que creix respecte de l’any anterior, quan se n’havien registrat 575. Una dada sobre la qual cal ser “vigilant”, segons Sasplugas, és en els accidents que es donen entre els conductors novells, els que tenen entre 18 i 21 anys. En aquest sentit, tot i que no és la que té més sinistralitat (hi va haver 95 accidents protagonitzats per xofers en aquesta edat) sí que augmenta respecte de l’any 2015, quan n’hi va haver 82. Sasplugas també ha volgut remarcar els accidents en els quals hi ha implicades motocicletes, ja que creu que hi ha una “alta sinistralitat en aquest tipus de vehicle". L’any passat hi va haver 169 sinistres amb motos front els 176 de l’any anterior.

Altra dada que es posa en relleu en l’informe Imaca és que les sancions que va imposar la policia al llarg de l’any passat van passar de 8.835 a 14.807. Sasplugas ha volgut concretar que aquest fet pot venir donat per l’increment dels controls però també ha emfasitzat el fet que on es dona un increment molt important és en l’excés de velocitat, que passa de 5.898 el 2015 a 12.391 el 2016. “Tenim la síndrome de la Fórmula 1 i és una dada que hem de millorar”, ha destacat el secretari general de l’ACA, afegint que és una qüestió sobre la qual cal també incidir. També ha posat en relleu les 247 sancions a conductors que no duien cordat el cinturó de seguretat. Pel que fa als positius per consum d’alcohol i drogues, cal destacar que n’hi va haver 258, una xifra lleugerament inferior al 2015 (295).

Pel que fa al parc mòbil, se situa en 1,2 vehicles per habitant i, sobre aquestes dades, Sasplugas ha destacat les 223 furgonetes de més de 25 anys que circulen pel país. També es posa en relleu que la matriculació de vehicles de gasoil va anar a la baixa l’any passat i l’increment dels vehicles elèctrics. Quant a l'ITV, davalla l’absentisme, passant del 26% del 2011 al 7% de l’any passat i, en aquest sentit, des de l’ACA es destaca la campanya que es va fer i que sembla haver tingut impacte.

'Open data'

Un dels reptes que es marca ara com ara l’ACA és anar cap a l’‘open data’; és a dir, fer que aquestes dades estiguin recollides de manera homogeneïtzada i que se’n pugui treure un profit, que se’n derivi “una oportunitat” d’aquest recull, tal com ha destacat el president de l’entitat. D’aquesta manera, l’expert en ‘open data’ Martín Álvarez ha destacat la importància d’obrir el màxim de dades possibles perquè terceres persones en puguin fer ús i, en aquest sentit, ha destacat que això podria servir per “fer una gestió del trànsit més eficient”. En aquest sentit, ha remarcat que caldria que es fessin servir formularis estàndard. Així, com a exemple, des de l’ACA s’ha posat en relleu el fet que cada comú recull les dades d’accidents de manera diferent i han defensat la utilitat que s’homogeneïtzi aquesta recollida. Des de l'entitat advoquen per aquest ‘open data’ i esperen que es pugi materialitzar ja que seria l’evolució que podria seguir l’informe Imaca.

stats