Una col·lisió planetària va portar a la Terra els elements per a la vida

Un estudi defensa que el xoc amb un protoplaneta de la mida de Mart va aportar a la superfície terrestre els ingredients essencials

La  majoria dels elements essencials per a la vida a la Terra, com el carboni i el nitrogen, probablement va procedir d'un altre planeta, l'impacte amb el globus terraqüi va formar la Lluna, segons un estudi divulgat per la revista Science   Advances .

"De l'estudi de meteorits primitius, els científics han sabut des de fa temps que la Terra i altres planetes rocosos al centre del Sistema Solar no tenen elements volàtils (com el nitrogen o el carboni)", ha assenyalat  Rajdeep   Dasgupta , coautor de l'estudi i investigador geoquímic de la  Rice   University , a Houston (Estats Units).

No obstant això, ha afegit  Dasgupta , "el temps i la manera d'aquest lliurament de (materials) volàtils ha estat molt discutida", de manera que l'estudi que ha liderat "ofereix una explicació que és consistent amb tota l'evidència geoquímica".

Els experiments del laboratori de  Dasgupta  van mostrar evidències que els elements volàtils van arribar a la Terra fruit d'una col·lisió amb un planeta embrionari que tenia un nucli ric en sofre.

Aquest contingut de sofre d'aquell planeta és fonamental, segons la investigació, ja que fins ara s'explicava la presència d'aquests elements essencials per a la vida per l'impacte de meteorits procedents de fora del Sistema Solar i una vegada que el nucli de la Terra ja s'havia format.

Encara que aquesta explicació provava la presència de carboni, no justificava altres elements, com la ràtio de carboni per nitrogen, d'acord amb els investigadors.

"El que hem trobat és que tota l'evidència –els rastres isotòpics, la ràtio de carboni-nitrogen i el volum total de carboni, nitrogen i sofre en el nucli de la Terra– concorda amb un impacte que va formar la Lluna i provocat per un planeta amb volàtils de la grandària de Mart amb un nucli ric en  sofre" , ha afegit  Damanveer   Grewal , estudiant de la universitat i col·laborador de  Dasgupta .

Els investigadors han remarcat que no sembla que el nucli de la Terra pogués haver obtingut els elements volàtils essencials que van produir la biosfera, l'atmosfera i la hidrosfera.

En articles anteriors ja s'havia determinat que el carboni dels meteorits que es van estavellar contra la Terra jove va poder haver interactuat amb el nitrogen de l'atmosfera per formar cianur d'hidrogen, que impulsat per la llum ultraviolada  del sol  va crear la primera molècula de vida a la Terra.