Societat 20/05/2019

Els comuns hauran d'unificar els passos de vianants

La primera campanya "transversal" de seguretat viària ja està en marxa i compta amb cinc accions paral·leles com un curs de conducció o explicacions de tècnics la ITV

C. G.
3 min
El cap d'àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, presenta la campanya de seguretat viària. / C. G. (ANA)

Escaldes-EngordanyL'àrea de Mobilitat del Govern està treballant en un reglament per unificar els passos de vianants de tot el país, especialment pensant en els que són de competència comunal, el "95" del total, tal com ha recordat el cap d'àrea del departament, Jaume Bonell. La normativa ja està "força avançada", i es treballa amb l'objectiu que pugui veure la llum a finals d'any, ha indicat Bonell. La intenció és fer uns passos de vianants més segurs per als ciutadans però també per als conductors, sobretot els motoristes. I és que el reglament insistirà molt en la homogeneïtzació de la pintura que s'utilitza per pintar l'asfalt de blanc, perquè sigui el més adherent possible i ocupi la mínima superfície possible, de manera que es redueixi el risc que puguin relliscar els vehicles de dues rodes.

L'anunci ha estat fet aquest dilluns en el marc de la presentació de la campanya de seguretat viària 2019-2021, la primera que es fa al país de manera "transversal" entre el sector públic, privat i entitats implicades en la conducció, tal com ha detacat el secretari general de l'Automòbil Club d'Andorra (ACA), Antoni Sasplugas. A banda de regular la superfície i qualitat de la pintura, tractarà aspectes com quins dels passos de vianants han d'estar semaforitzats i, en el cas que no calgui, com ha de ser la senyalització vertical.

El cap d'àrea de Mobilitat ha recordat que Andorra és un país turista i que bona part dels visitants que condueixen pel país no saben on són els passos de vianants, motiu pel qual la senyalització és un missatge "d'alerta" que pot evitar un atropellament o accident.

L'esborrany del reglament es presentarà a la tardor a la Taula Nacional de Mobilitat, per acabar d'ajustar-lo, també amb les incorporacions que puguin fer els comuns.

Aquesta normativa contribuirà a assolir l'objectiu de la campanya de seguretat viària (en marxa des d'aquest dilluns), i que és el d'assolir els zero accidents mortals amb motos implicades. Una fita que es va assolir el 2016 però que fa anys que s'està lluny de repetir, ha reconegut Sasplugas. Per aconseguir-ho, a banda de la campanya de comunicació creada, que vol "remoure consciències", amb una història on hi surten infants i que acaba de manera tràgica, es faran cinc accions paral·leles. Aquestes seran una explicació als conductors per part de treballadors de la ITV sobre els elements de la moto i com aquests incideixen en la seguretat; formacions a les escoles a alumnes entre 14 i 18 anys (a càrrec de la Federació Andorrana de Motociclisme); campanyes específiques de la policia, la normativa dels passos de vianants i, finalment, un curs de conducció segura a càrrec de l'ACA.

La campanya se centra en les motos tot i que és paral·lela a la que va iniciar l'any passat Mobilitat amb les bicicletes sota el nom 'Andorra territori ciclista', per fomentar la convivència a la xarxa viària. Se n'ha fet una nova versió amb la presència de cinc persones que representen cinc tipologies de ciclistes del país: Mari Martínez, que representarà Andorra als Jocs Olímpics de Trasplantats; Albert Pujol, una jove promesa; Carlos Verona, ciclista professional resident a Andorra; Dídac Fernàndez, que als seus 65 anys ha pedalat mig milió de quilòmetres pel país, i Leire Fraissenet, usuària de Cicland, servei de bicicleta elèctrica.

Les motos centraran el primer any de la campanya, mentre que el segon se centrarà en els cotxes i el tercer en els vianants, ha explicat Sasplugas.

stats