El 36% dels tràmits de l'administració es fan en línia

El certificat electrònic continua generant reticències entre la població i no es consolida

Actualment un de cada tres tràmits que es fa a l'administració es realitza en línia. Així ho constaten les dades presentades per l'executiu que s'han exposat per fer balanç de la transformació digital interna i externa que s'ha dut a terme aquests darrers quatre anys a l'administració.

Dels 166.977 tràmits que es van fer el 2018, 94.451 (el que seria el 59%) es podrien fer de manera telemàtica perquè l'administració ja està preparada per fer-ho, però finalment se'n van fer 57.832, el que representa un 36% del total. Un percentatge que s'ha incrementat respecte al 2017, quan es situava al voltant del 25%. Aquest fet també ha comportat que l'afluència de ciutadans a l'edifici administratiu baixi una mitjana de 400 persones menys cada any. 

El secretari d'Estat de l'Administració Pública, Antoni Rodríguez, atribueix que el percentatge de tràmits en línia no arriba al màxim possible, del 59%, perquè encara hi ha “una part de la població que no està familiaritzada amb la tramitació electrònica i perquè la signatura electrònica continua sent una barrera”. La major part d'aquells tràmits que es poden fer en línia i que requereixen la signatura electrònica es continuen fent de manera presencial. “El dipòsit de comptes que es pot fer tot en línia però requereix de la signatura electrònica, té un ús molt baix”, ha exemplificat Rodríguez.

Per això, el secretari d'Estat ha reclamat la necessitat que tant ciutadania com empreses facin “el clic” i “s'escampi” el certificat electrònic per tot arreu i es perdi la por. De fet, segons les dades exposades, es segellen una mitjana de 3.500 documents interns al mes amb la signatura electrònica.  

Tot i això, l'administració valora de manera “satisfactòria” la implementació dels tràmits en línia ja que la utilització creix de manera ràpida. El 2015 es realitzaven un total de 8.500 tràmits electrònicament, pels 57.832 del 2018, un creixement “molt ràpid”. 

La transformació de l'administració també ha anat acompanyada amb una simplificació dels tràmits amb menys documents, menys camps a omplir, menys etapes i més automatitzades, també per aquells que encara s'han de fer de manera presencial. Rodríguez ha posat com a exemple la renovació del carnet de conduir o passaport, que el ciutadà pot recollir el mateix moment i sense haver de tornar amb un màxim de 30 minuts d'espera.

La modernització de l’administració des del 2015 ha servit també per fer un pas endavant en la contribució a la sostenibilitat del medi ambient. La digitalització del procés ha permès la no circulació d’uns 50.000 fulls a l’any de retorn amb el ciutadà i uns 84.000 més, tenint en compte les 631 signatures amb certificats electrònics dels treballadors de l’Administració.

ha anat acompanyada amb una simplificació dels tràmits amb menys documents, menys camps a omplir, menys etapes i més automatitzades, també per aquells que encara s'han de fer de manera presencial. Rodríguez ha posat com a exemple la renovació del carnet de conduir o passaport, que el ciutadà pot recollir el mateix moment i sense haver de tornar amb un màxim de 30 minuts d'espera.