Una desena d'alumnes per al nou Batxillerat Internacional

El model es combinarà amb el Permsea i oferirà més alternatives a l'hora d'accedir a la universitat

El 5% dels estudiants de primer de batxillerat dels sistema educatiu andorrà cursaran la modalitat de Batxillerat Internacional a partir del curs 2019-2020. Una desena, del total de 240 d'alumnes, que s'han interessat en assignatures de caire científic, les úniques que de moment s'han adaptat "seguint les recomanacions que ens han fet des de la institució", ha explicat la directora del departament de l'Escola Andorrana, Maite Casals, en declaracions a l'ANA, de manera que "puguem continuar creixent a poc a poc i tenint les dades correctes".

Igual que el Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea), el Batxillerat Internacional està basat en competències, fet que ha comportat que l'adaptació hagi estat senzilla. "La majoria són els mateixos i només han necessitat l'afegit de les demandes del Batxillerat Internacional", ha afirmat Casals. Aquesta ha estat "una de les motivacions per alinear-nos", ha reconegut, donat que "no comportava dificultats afegides".

Per poder-hi optar, els estudiants han hagut d'acreditar "un nivell d'excel·lència elevat", ja que el pla d'estudis de cada assignatura "demana esforç, dedicació i treball constant i elevat", ha afirmat Casals. Un cop finalitzats els dos cursos, els joves hauran de superar la Prova Oficial de Batxillerat (POB) i, a més, un seguit de proves específiques que corregeixen des de la institució. Aquestes els donaran més possibilitats per accedir a determinades universitats adherides al sistema educatiu, que guarden un seguit de places específiques per als alumnes amb la titulació.

L'alt nivell en llengua anglesa, en canvi, no és necessari. "Des del Batxillerat Internacional ens exigien tenir dues llengües de treball en l'ensenyança", ha explicat Casals, que no necessàriament havien de ser l'anglès. El sistema andorrà fa ús de quatre idiomes, tres d'ells vehiculars, fet que va en la línia de les demandes de la institució. El model, nascut als anys 60, va néixer per donar resposta a tots els alumnes amb pares que havien de desplaçar-se arreu del món.

Tot això en un any "molt complex" per als docents del sistema educatiu, ja que també s'ha treballat per acabar la implementació del Permsea. Així, mentre un grup treballava en el nou model educatiu, l'altre ultimava els plans d'estudi del Batxillerat Internacional. "Han tingut molta feina i la veritat és que se'ls ha de felicitat", ha reconegut Casals. Els professors i professores que imparteixin les assignatures del model passaran a formar part de la comunitat del Batxillerat Internacional, una xarxa on comparteixen materials, formacions, experiències o recursos educatius. De la mateixa manera, tenen la possibilitat d'optar a ser professors correctors o elaboradors de proves, com també a ofertes de feina a altres centres d'arreu del món que segueixin el model acreditant uns anys d'experiència.