Societat 01/10/2017

Miguel Pedregal: "Sens dubte aquest 2017 superarem la barrera dels 400.000 visitants"

El director de Caldea confia seguir repartint dividends entre els accionistes els propers exercicis, i anuncia una pujada de tarifes entorn de l'IPC per a l'1 de desembre

C. G.
4 min
El director de Caldea-Inúu, Miguel Pedregal. / Caldea

Escaldes-EngordanyEsperonat per la recuperació econòmica dels països veïns, però també a partir del treball comercial intern realitzat, tal com defensa el director general de Caldea, Miguel Pedregal, el centre termolúdic es troba en un moment dolç. A l'estiu ha augmentat la seva afluència un 10%, fet que li permetrà, amb gairebé tota seguretat, superar la barrera anual dels 400.000 visitants anuals. A més, aquest 2017 ha pogut repartir dividends entre els seus accionistes. Pedregal valora aquest punt àlgid en què es troba la companyia i analitza de quina manera cal seguir-lo potenciant perquè no decaigui.

Amb les dades a la mà, es pot parlar d’un estiu de rècord?

L’estiu del 2016 ja va ser bo, i pensàvem que superar-lo seria complicat. Però hem millorat en facturació i freqüentació. Hem tingut 89.000 clients durant els mesos de juliol i agost, l’increment ha estat del 10%. Pel que fa a la facturació, hem arribat als 3,3 milions d’euros, i només a l’agost hem arribat als 2 milions, rècord històric de facturació en un mes. El balanç no pot ser més positiu.

A què atribuïu aquest creixement?

És una barreja de diferents qüestions. Està clar que hi ha una onada favorable de creixement, sobretot els darrers 2-3 exercicis, tot i que a la vegada la inestabilitat política que es viu a Espanya no ens va bé. I aquí se li han de sumar les polítiques comercials que hem fet, que han estat molt beneficioses. Inúu ja ha arribat a una maduresa comercial important, com també s'ha de destacar la incorporació de Likids, que ens ha permès ampliar l'univers de clients. Abans la família amb fills per sota dels 5 anys, la perdíem tota. Ara la captem. Com ho demostra el fet que el primer estiu complet de Likids hem tingut 3.500 nens, dels quals 1.000 eren de 3 i 4 anys.

Quin percentatge de clients escullen Caldea, i quin Likids?

Inúu està concebut per acollir una quantitat de públic inferior a Caldea, per dimensions i per equipament. Caldea sempre tindrà uns balanços superiors de clients. Podem parlar d’una proporció de 75%-25%, que és l’òptima perquè Inúu, en els períodes d’alta freqüentació, l’estem portant gairebé cada dia al seu límit d’aforament. Hem tingut puntes de 500 clients en un únic dia.

Acabareu l’any superant la barrera dels 400.000 visitants?

Sí, sens dubte! Setembre ha estat molt favorable, l’octubre també preveiem que ho serà, sobretot pel pont de la Hispanitat. El novembre acostuma a ser un més fluix, i després el desembre dependrà de quan arriben les primeres nevades.

On està el límit de Caldea?

Es pot seguir creixent, tenir una freqüentació superior perquè hi ha molts dies entre setmana on estem lluny dels màxims. És veritat que a les temporades altes estem a prop del nostre límit operatiu i no ens interessa tenir més clients, perquè aniria en perjudici del seu confort. On sí que tenim possibilitat de creixement és a les temporades mitjanes i baixes.

El client de país, ha crescut?

Per a l’andorrà i el resident la proposta més interessant és el club, que en tres anys ha duplicat el nombre de socis. De fet, estem a punt de crear llista d’espera, perquè no volem saturar la instal·lació. La part bona del client nacional és que coneix els ritmes de freqüentació del centre i ve sobretot durant temporada mitja o baixa.

Pel que fa als comptes, es tancarà l’any amb números positius?

Sí. La facturació superarà els 15 milions d’euros. L’any passat vam tenir unes lleugeres pèrdues, de 60.000 euros. El que s’ha de destacar és que Semtee genera molta caixa, l’any passat vam generar 3 milions de ‘cash flow’. Un fet que ens ha permès repartir dividends entre els accionistes i continuar invertint al negoci. Si tanquem en positiu com preveiem, seria el primer des de l’inici de la crisi.

Ja s'ha fet el repartiment de dividends?

No es repartien dividends des del 2007, perquè s’aprofitaven els recursos per finançar Inúu. D’altra banda, han estat anys en què el negoci ha patit, com tots. Amb la recuperació econòmica ha tornat la possibilitat de repartir, concretament mig milió d’euros entre els 2.000 accionistes. La setmana passada es van fer els pagaments. Falten alguns que no en tenim número de compte, però ja els estem localitzant per saldar-ho tot.

L’any vinent, tornareu a repartir-ne?

Tenim un pla d’inversió ambiciós, amb la piscina flotant sobre el riu Valira com a projecte estrella, però d’un calibre que ens permet que puguem mantenir el ritme de dividends. La idea és que, si no canvia en la situació conjuntural, seguir repartint i anar augmentant la quantitat.

Dins el pla d’inversions, està previst potenciar els espectacles com heu fet darrerament?

La idea és aprofitar la nova il·luminació de la torre. Vam fer un espectacle per a la inauguració i va anar molt bé. Estem treballant en un espectacle automàtic que combini la nova il·luminació amb música. La idea és que pugui ser vist dins de l’aigua de la piscina exterior.

El pla d’inversions obligarà a apujar les tarifes de Caldea?

Vam aprovar una revisió de tarifes al maig, perquè entri en vigor al desembre. Però amb creixements moderats entorn a l’IPC, amb efecte l’1 de desembre (ara està per sobre del 2%). Aquests preus es mantindran fins l’1 de desembre del 2018.

Per acabar, anem a un dels temes informatius de moda, el casino...

Tenim molt interès que sigui a Caldea. Perquè ens aportarà un lloguer, però també per la possibilitat de complementarietat del casino amb Caldea. Són dos activitats molt compatibles, que no produeixen interferències i que poden generar sinergies. Per exemple, en temporada mitja i baixa podríem llançar ofertes interessants, combinant els dos conceptes.

stats