Societat 04/05/2019

L'educació i la conscienciació, les claus per combatre les 'fake news'

La 16a edició de la Càtedra de Pensament Cristià ha focalitzat les ponències al voltant del fenomen de la postveritat que impregna la societat actual

M. M.
2 min
Un moment de la inauguració de la Càtedra de Pensament Cristià del 2019. / M. M. (ANA)

Sant Julià de LòriaLa revolució digital ha comportat grans millores en el dia a dia de la societat, però de la mà d'aquests canvis i fruit de la immediatesa, les 'fake news' i la postveritat també estan a l'ordre del dia. Notícies falses, mitges veritats o notícies intencionadament esbiaixades que envaeixen les xarxes socials i els mitjans de comunicació. Davant d'aquesta realitat, els experts recomanen una forta conscienciació i educació del receptor davant el gran "poder que tenen per distribuir notícies falses", tal com ressalta el professor en ètica per a la Universitat Ramon Llull, Carles Ruiz.

El professor demana una major "alfabetització mediàtica" en el sistema educatiu perquè si no la societat pateix el risc de caure en una "credulitat" permanent. "El que és típic de l'era de la postveritat és que tots hem acceptat que ens poden enganyar i simplement escollim aquell que ens enganyi i que està més a prop del nostre pensament", destaca el filòsof, Joan Garcia del Muro. Per tot plegat, l'educació des de ben petits sobre aquesta temàtica és fonamental per poder discernir la informació veritable d'aquella que no ho és i evitar caure en la idea que "si no penso jo, i hi haurà algú que pensarà per mi".

Així ho han exposat els dos ponents que aquest dissabte estan participant en la setzena edició de la Càtedra de Pensament Cristià que se celebra a Sant Julià de Lòria i que ha comptat, durant la inauguració, amb la participació del copríncep episcopal, Joan-Enric Vives, i el cònsol major de la parròquia, Josep Miquel Vila. Però, tant Garcia del Muro com Ruiz, destaquen que la responsabilitat de combatre la postveritat no només recau en el receptor, sinó també en aquell emissor que ha fet del fenomen un negoci. Però contra aquest patró Ruiz ressalta que "la fórmula clau per guanyar diners és fer bona informació" i posa com a exemples els grans mitjans digitals espanyols que han nascut en aquesta era i que se sustenten bàsicament pel suport dels seus subscriptors que creuen fermament que la comunicació, si es vol independent, té un cost.

Si tota aquesta transformació no es dona, les conseqüències poden ser nefastes. "L'essència de la democràcia és la lliure elecció, si la informació que ens arriba no és fidedigne i està manipulada tota la resta falla", alerta Garcia del Muro. El filòsof va més enllà i destaca que el fenomen de les 'fake new' i la postveritat és "un tret totalitari" i no és exclusiu d'un partit o mentalitat. "El totalitarisme s'ha desideologitzat i tot l'espectre polític té hi ha maneres d'actuar que tenen aquests tics totalitaris típics de la postveritat".

Un cop diagnosticat el problema i les possibles solucions la pregunta que tothom es fa és si hi ha futur o aquest és tan negre que no hi ha sortida possible? El professor Ruiz ho té clar: "mentre depengui de la voluntat humana és possible".

stats