Una especialista relata els contextos en què s'ha de tractar una persona amb TEA

Martí confirma que Andorra disposa dels mecanismes necessaris per intervenir el trastorn

La sala Consòrcia del Centre de congressos d'Andorra la Vella ha acollit aquest dijous al vespre la conferència 'Intervenció educativa en persones amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)' a càrrec de la mestra en educació especial i psicopedagoga, Pat Sánchez. Al llarg de la seva intervenció, l'especialista ha indicat que "hem de tenir molt clar que la intervenció educativa en les persones amb TEA s'ha de realitzar des de tots els contextos", és a dir, "no només a l'escola, sinó que hem d'incloure la família, els serveis externs, i tothom que participa en l'educació d'un infant". Per tant, els consells més recomanats pels especialistes són que "no serveix de res treballar en una aula si després", una determinada persona, "no ho pot aplicar en cap lloc més". 

A més a més, per tal de tractar aquest trastorn, "s'ha de tenir una sèrie de criteris presents i hem de conèixer quines necessitats específiques té la persona amb TEA", per tal de "donar-li els suports necessaris per ser un ciutadà de primer ordre, com qualsevol de nosaltres". Per tant, els aspectes que han de patir un reforç més important i immediat són aquells relacionats amb l'àrea de comunicació, així com les habilitats socials. 

Per a desenvolupar aquesta tasca, "s'han de planificar unes intervencions centrades en aquesta persona, sabent quins són els seus punts forts i els febles" i, a partir d'aquí, "dissenyar-la, executar-la i avaluar-la". Posteriorment, "hem d'anar sabent si progressa o no i adaptar-nos a les noves necessitats", ja que com ha confirmat Sánchez, no té les mateixes un infant a l'edat de 3 anys que quan compleix els 6. 

A banda, ha indicat que tot aquest recorregut és fonamental fer-lo amb l'ajuda d'un equip multidisciplinari, ja que "un metge per si sol no fa res", i necessita l'ajuda d'un psicòleg, un psiquiatra, diversos treballadors socials i un terapeuta ocupacional, entre d'altres. 

Per la seva banda, i al ser preguntada per si a Andorra existeixen els mitjans necessaris per a desenvolupar aquestes intervencions, la presidenta de l'Associació d'Afectats d'Autisme d'Andorra (Autea), Inés Martí, ha posat en relleu que al Principat "tenim una bona estructura de suports a nivell TEA, SAAS i educatiu". A més, tot i que "s'està fent molta feina de l'escola", una de les mancances principals és "el suport a casa", ja que a partir que l'infant compleix els 6 anys, "ja no es fa aquesta intervenció a domicili" i, per tant, "creiem que és fonamental" seguir-la més enllà d'aquesta edat.