Societat 23/09/2022

Govern aposta per patis més verds i camins d'anada a l'escola més segurs

La ministra d'Educació i Ensenyament Superior va presentar dijous la nova Estratègia Andorrana d'Educació Ambiental per a la Sostenibilitat

ARA Andorra
2 min
Un moment de l'inici del curs escolar a l'escola de maternal i primera ensenyança d'Encamp.

Andorra la VellaLa ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Silvia Calvó, i la ministra d'Educació i Ensenyament Superior, Estar Vilarrubla, van presentar dijous la nova Estratègia Andorrana d'Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, 'Aprèn pel futur', que el Govern va aprovar aquest dimecres. El text està elaborat de forma participativa amb els sectors, els agents implicats i els joves, i s'alinea amb els objectius internacionals, pirinencs i nacionals.

La primera estratègia ambiental del país té com finalitat que la ciutadania prenguin consciència del potencial que té per generar canvis. Calvó ha apuntat que "cada vegada resulta més evident que la implementació d'educació, formació, sensibilització del públic, accés públic a la informació, participació pública i cooperació internacional són fonamentals per resoldre els reptes que presenta el canvi climàtic". Per la seva banda, la ministra Vilarrubla emfatitzat que "l'educació i capacitació dels infants i joves, i com a conseqüència, també de la població en general per emprendre una l'acció responsable permet avançar cap al desenvolupament sostenible".

L'estratègia representa el pas essencial d'Andorra per a la realització d'una estratègia d'educació global pel desenvolupament sostenible que cerca definir temes estratègics, àmbits i instruments de treball entorn de l'educació ambiental per a la sostenibilitat. Es tracta de concretar un pla d'acció que tingui en compte les realitats i necessitats del territori. Un pla d'acció viu i adaptable al transcurs del temps que permeti donar resposta a les demandes de diferents sectors de la població i posar en valor la professionalització i la tasca de l'educació ambiental per a valorar el patrimoni en tots els seus àmbits.

Així, i entrant al detall del document, aquest es divideix principalment en 9 accions concretes que s'han d'implementar en la seva globalitat en horitzó l'any 2030. Tal com ha destacat Calvó totes les accions s'iniciaran a curt termini, com a mínim, entre el 2022 i el 2024.

En concret, i pel que fa a les dues primeres accions, Calvó i Vilarrubla han explicat que es començaran implementar aquest mateix any. La primera acció té com a objectiu transformar els patis en espais educatius més naturals, que eduquin i que ajudin en el creixement dels infants i joves. Així, els nous espais seran accessibles i inclusius i afavoriran les relacions igualitàries en qüestió de gènere, orígens culturals, capacitats i edats. En matèria de canvi climàtic, els patis actuaran també com a mitigadors del canvi climàtic.

Pel que fa a la segona acció planteja recuperar els camins propers de l'entorn de les escoles, d'acord amb criteris pedagògics com una oportunitat de coeducació, convivència, descoberta, creativitat i d'activitat física. Amb això, l'entorn educatiu incorpora la perspectiva de la sostenibilitat i de la coeducació.

stats