L'habitatge, tema central en les demandes al Raonador del Ciutadà

La majoria van lligades a l'increment del preu del lloguer

El sector de l'habitatge encapçala les queixes que el Raonador del Ciutadà ha rebut durant el 2018. De les 79 demandes, el 47% se centraven en l'augment del preu del lloguer, però també en l'incompliment de la llei d'arrendaments, la finalització sobtada de contractes, l'augment irregular de despeses –sobretot de calefacció– o la no devolució del dipòsit. Diferenciat en parròquies, les denúncies constaten un percentatge d'increment més gran a Andorra la Vella, Escaldes i Ordino. Per donar-hi resposta, el Raonador del Ciutadà investiga des de l'octubre l'impacte real del malestar entre els habitants.

Així es constata en l'informe anual al Consell General del Raonador del Ciutadà, que s'ha fet públic aquest dimecres. Un document que assenyala a l'administració general com a segon sector que acumula més denúncies, en qüestions relacionades amb l'àmbit administratiu, la renovació de permisos de treball, la manca de seguretat de zones públiques o amb aspectes relacionats amb els interns o el Centre Penitenciari. També s'han gestionat expedients relacionats amb la branca de jubilacions de la CASS o la sol·licitud d'ajudes econòmiques a l'àrea d'Afers Socials.

En total s'han atès 340 expedients, dels quals 313 han estat resolts, en un document on es constata la necessitat d'establir "un diàleg real" entre la societat, les empreses i les institucions. La prioritat de la institució, un cop analitzades les dades, és facilitar els serveis a la ciutadania per "guiar-la i acompanyar-la" vetllant "per la defensa dels seus drets fonamentals".