Societat 30/11/2021

Els hàbits de lectura divideixen la població escolar

Només un 21% dels alumnes diuen que llegeixen cada dia

L. G.
4 min
La biblioteca comunal d'Escaldes-Engordany.

Andorra la VellaGairebé la meitat dels escolars del país afirmen que no els agrada llegir. Aquesta és una de les dades més destacades que es desprenen de l'estudi sobre hàbits de lectura entre la població escolar que el ministeri d'Educació i Ensenyament Superior i el Centre de Recerca Sociològica (CRES) han dut a terme entre el febrer i l'abril d'enguany, en el qual hi han participat un total de 3.650 alumnes dels diferents centres educatius del Principat.

El director del CRES, Joan Micó, ha ressaltat algunes de les dades extretes de l'enquesta, com el fet que a mesura que els infants creixent, la seva passió per la lectura "disminueix", exposant que només un 21% dels joves diuen que llegeixen diàriament i que un 57% dels alumnes no han visitat la biblioteca comunal o nacional, i un 39% no ha accedit en cap moment a la biblioteca de l'escola. A més, ha destacat que en relació amb els hàbits d'oci dels més joves, "la lectura es troba en penúltima posició" i "hi ha una diferència significativa entre gèneres".

La titular de la cartera d'Educació, Ester Vilarrubla ha posat en relleu que les conclusions extretes de l'estudi mostren que la lectura té una baixa socialització, tot puntualitzant que "no està present en la vida dels adolescents, no és un tema que se'n parli sovint, no és un regal que esperin". Una altra de les deduccions és que els infants i joves perden l'interès pels llibres, siguin recreatius o acadèmics amb el pas del temps i ha acceptat que "podria ser que alguns alumnes perdin la motivació per la lectura tenint en compte les tipologies dels llibres", motiu pel qual des del ministeri i els centres "cada cop fem més partícips els escolars perquè puguin escollir aquelles lectures que més els interessen a banda de les obligatòries", tot recordant que "hi ha llibres que per saber de la cultura general els has de conèixer i haver llegit".

Vilarrubla també ha explicat que a través de l'enquesta s'ha verificat que hi ha una correlació positiva entre els hàbits lectors i els bons resultats acadèmics, i ha destacat una conclusió que "potser em preocupa una mica", el risc de feminització. "Quan els preguntem directament si creuen que llegir és cosa de noies ens diuen que no, però com a les dades surt que és un plaer més lligat a les noies, sí que hi ha aquest risc que es feminitzi una mica el que és la lectura", ha dit. En aquest sentit, la directora del departament d'Inspecció i Qualitat Educativa, Marie Pagès, ha assenyalat que les activitats d'oci "hi tenen molt a veure". "Penso que potser els videojocs no atreuen tant a les noies i potser ho compensen amb la lectura", ha asseverat. La titular d'Educació ha comentat que des del ministeri es treballa per "retrobar aquest equilibri" i ha considerat que "la diversificació de llibres i de mitjans per llegir potser ens ajudarà a evitar que s'accentuï tant la diferència entre gèneres".

Tenint en compte els resultats extrets de l'estudi del CRES, Pagès ha explicat les línies mestres del nou pla de foment de la lectura, el qual s'exposarà a tots els centres educatius del país, tindrà una durada de quatre anys, fins al 2025 i anirà destinat als alumnes, en primera instància, els centres escolars i els docents, als quals es vol integrar en la recuperació dels hàbits de lectura. "En un primer moment prioritzarem els escolars de més de dotze anys, ja que les dades de l'enquesta mostren que és la franja d'edat que menys llegeix", ha apuntat la directora. Així doncs, ha posat de manifest que es tracta d'un pla transversal que abordarà diversos eixos amb l'objectiu de mantenir el nombre de lectors, dinamitzar l'interès dels nois en els llibres per assolir un equilibri de gèneres, ampliar la socialització i el gust per a lectura, quatre puntals que es treballaran juntament amb les famílies dels infants i joves, i el sector cultural, el qual tindrà un paper molt important "per donar vida als llibres".

Per la seva banda, el tècnic pedagògic a l'Àrea d'Activitats Culturals i Educatives i escriptor andorrà, Iñaki Rubio, ha posat sobre la taula les eines que disposa el ministeri per impulsar la cultura de la lectura, com l'ampliació de recursos i estratègies per fomentar la lectura i la necessitat de donar més importància a les biblioteques. "Hem de fomentar i crear especialistes en l'àmbit bibliotecari de lectura juvenil, que actualment està en auge", ha indicat. D'aquesta manera, ha assenyalat que una de les primeres encomanes que s'han traslladat als centres educatius és la creació d'una comissió de lectura per "complementar el diagnòstic extret de l'estudi i revisar el pla lector de cada escola", a més de "començar a proposar lectures complementàries en assignatures no lingüístiques" i la realització d'una jornada d'intercanvi amb centres de tots els sistemes educatius per compartir recursos i propostes al tomb la lectura.

Divergències en la signatura del conveni del forfet escolar

Davant la notícia publicada aquest dimarts pel Diari d'Andorra, en la qual s'exposa que hi ha discrepàncies entre el ministeri d'Educació i un dels titulars del domini esquiable envers la signatura del conveni del forfet escolar, Vilarrubla ha manifestat que "estem treballant per tancar l'acord", el qual espera haver enllestit en les pròximes "48 hores". Tanmateix, ha tret ferro a la situació al·legant que les divergències rauen en "una interpretació diferent de com s'havia de signar el conveni", i ha posat en relleu que "l'esquí escolar comença al gener i anem bé de temps".

stats