L’ús del català no creix malgrat el doble d’inscrits als cursos i les mesures de la llei
Política Lingüística atribueix aquesta situació, entre altres factors, a la manca d’oportunitats reals dels nouvinguts per practicar el català
Andorra la VellaDes de principi d’any, Política Lingüística ha rebut 35 queixes per vulneracions de la llei del català, la gran majoria concentrades en els sectors del comerç i del turisme. D’aquestes incidències, dues ja han derivat en sancions i una tercera està a punt de concloure’s amb resolució, segons recull RTVA.
Malgrat que l’aprovació de la llei ha propiciat un notable increment de les inscripcions als cursos, que s’han doblat respecte a anys anteriors, aquest esforç encara no es reflecteix en l’ús quotidià del català. Segons el darrer Informe CAT, només un 8,6% de les persones nascudes fora del país fan servir habitualment la llengua, una xifra que posa en evidència la dificultat d’invertir la tendència.
Política Lingüística atribueix aquesta situació, entre altres factors, a la manca d’oportunitats reals dels nouvinguts per practicar el català en la vida diària. A més, el responsable de l’organisme, Sans, assenyala que el creixement demogràfic sostingut, sobretot per l’arribada de castellanoparlants, i la tendència general a convergir cap al castellà en les interaccions socials també frenen l’expansió del català.
Davant d’aquest panorama, Sans defensa la importància de preservar la llengua i d’oferir més suport als nouvinguts per facilitar-ne l’aprenentatge i l’ús efectiu.