L'11a edició de l’Andorra a Taula comptarà amb la participació de 25 restaurants

El repte de futur és poder portar les jornades de gastronomia a les parròquies altes

Del proper 3 de novembre al 3 de desembre, Andorra tornarà a acollir una nova edició de les jornades gastronòmiques Andorra a Taula per provar i tastar la gastronomia del país. Aquesta vegada, però, el nombre d’establiments que s’han sumat a la campanya són 25, vuit menys que l’any passat, quan es va arribar a fer 7.500 menús. Els organitzadors apunten que hi ha alguns establiments que estan fent reformes i d’altres han allargat la temporada d’estiu i en els mesos que es realitza l’esdeveniment tanquen per vacances, abans de la temporada d’esquí. “L’objectiu d’enguany es consolidar l’Andorra a Taula perquè pugui arribar a ser un projecte de país i també per desastacionalitzar la visita de turistes”, ha ressaltat el president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Manel Ara.

Precisament per aquest últim objectiu, Ara també ha apuntat que les dates de celebració de l’Andorra a Taula estan escollides expressament per atreure turisme “durant un dels mesos més complicats per a la restauració”, tret del mes de maig. Segons les previsions, i a l’espera que la situació política a Catalunya no afecti negativament, està previst que gairebé un 70% dels consumidors turistes de les jornades de gastronomia siguin de Catalunya, el País Valencià i l'Aragó.

Tot i això, l’organització assumeix que enguany, a causa de la baixada de participats, segurament es vendran menys menús. A més, apunten que encara hi ha recorregut per millorar i intentar arribar a les parròquies altes, però també diuen que la realitat i l’afluència turística no es la mateixa a les valls centrals que a la resta, durant els mesos de tardor. “Just en aquest moments els establiments situats en les parròquies menys turístiques tanquen per vacances”, ha indicat Miquel Canturri, del restaurant Minim’s. També s’apunta que hi ha molts restaurants que no creuen en el projecte o no es veuen amb la capacitat d’adaptar-se.

Tot plegat fa indicar a Carles Flinch, del restaurant Can Manel, que “l’Andorra a Taula no reflecteix el panorama gastronòmic del país, hi falten més restaurants que hi participin. Hem de donar a conèixer la gastronomia de tots, no només la gastronomia d’uns quants”. Amb l’edició d’enguany, els restaurants es reparteixen entre Andorra la Vella, Escaldes-Engordany, Santa Coloma, la Massana, Ordino i Sant Julià de Lòria i els menús van des dels 20 als 40 euros. Tot i això, Ara ha indicat que “l’aire renovat que hem donat al projecte estic convençut que d’ara endavant farà engrescar altres restauradors”.

Els menús dels 25 establiments intenten potenciar els productes de quilòmetre zero, i per fer-ho, el ministeri d’Agricultura ha fet arribar un llistat de productes que es produeixen al Principat. Alguns d’aquest productes, com poden ser la carn de vedella, l’embotit, el xarop d’avet o els bolets, acompanyen alguns dels plats dels menús disponibles. “El nivell de menús cada any puja un grau més i molts dels plats s’han adaptat als productes produïts al país”, ha ressaltat Canturri. Canturri ha afegit que cada vegada més, tots els restaurants participants estan desenvolupant uns menús basats en la degustació, perquè és el que demana la gent.

Per donar a conèixer el projecte, també de cara a fora, les jornades estan impulsades per l'UHA conjuntament amb Estrella Damm, que enguany maridarà els menús amb la cervesa Inèdit i també s’emmarcaran durant la celebració de l’Andorra Shopping Festival, que es farà del 2 al 12 de novembre. A més, es realitzaran actes de patrocini a través d’una col·laboració amb l’equip de bàsquet MoraBanc i amb el Museu Carmen Thyssen d’Andorra.