La venda de loteria es manté sense empara legal per la manca d'acord entre el Govern i la SELAE
Si en sis mesos no es tanca cap conveni, les administracions podrien veure's obligades a tancar, motiu pel qual han enviat una carta a l'organisme espanyol demanant celeritat
Andorra la VellaFa tot just un any que va entrar en vigor la Llei de regulació dels jocs d'atzar, més coneguda com la llei del joc, la qual, entre d'altres aspectes, cerca legalitzar tota la situació de les administracions de loteria del país pel que fa a la venda de butlletes dels països veïns. Mig any més tard, el passat mes de juny, el Govern feia un altre pas endavant en aquesta legalització amb la creació del Consell Regulador Andorrà del Joc (CRAJ). Amb la seva posada en funcionament s'establia un període de sis mesos per entaular les negociacions amb els operadors del joc forans. A data d'avui, però, aquestes negociacions estan encallades i sense cap visió optimista que es pugui arribar a un acord en un futur proper. Com a conseqüència, la venda de loteria forana al país segueix sense empara legal, i es posa en perill el futur de les quatre adminstracions que actualment hi ha al Principat venent loteria espanyola.
Segons han informat a l'ARA fonts properes al sector, si en els propers sis mesos el Govern no aconsegueix arribar a un acord amb la Sociedad Estatal Loterías y Apuestas del Estado (SELAE), legalment es pot obligar les administracions de venda de loteria a tancar els seus negocis. Per aquest motiu, el sector s'ha unit i ha decidit enviar una carta a la presidenta de la SELAE, Inmaculada Garcia, demanant celeritat i que d'una vegada per totes s'assegui a negociar les condicions amb el Govern. El propi Executiu andorrà, asseguren aquestes fonts, també està preocupat per aquesta lentitud mostrada per l'organisme espanyol.
El sector confia que un cop passin les eleccions nacionals espanyoles els contactes es reprenguin i s'arribi a un acord abans del proper mes de juliol. En principi el conveni ha d'establir un impost no inferior al 15% per als operadors estrangers dels diners que recaptin a Andorra. A banda de amb la SELAE, el Govern també ha de negociar convenis amb l'ONCE, Français de Jeux i Loteries de Catalunya.
La Llei de regulació dels jocs d'atzar estableix que les administracions de loteria han de pagar 5.000 euros al Govern en concepte d'impost per poder vendre butlletes foranes. Això seria el primer any, i a partir del segon l'import és de 2.500 euros. A canvi, les administracions poden acabar amb l'històric model alegal, en què facturen a Espanya i com a conseqüència paguen impostos doblement. En qualsevol cas, el sector ja ha deixat clar que no pagarà els 5.000 euros fins que no s'arribi a un acord amb Madrid, ja que de moment i malgrat que la Llei del joc ja està en vigor, no surten guanyant en res.
Més vendes que fa un any
D'altra banda, i a menys d'una setmana perquè se celebri la loteria de Nadal a Espanya, el ritme de vendes a les administracions del país està funcionant una mica millor que l'any passat. Es nota, en aquest sentit, un major optimisme econòmic entre els clients, asseguren.