El notari Miñana alerta que l’Acord amb la UE és “inassumible” i “letal” per a les empreses andorranes

Les seves declaracions arriben poc després de la publicació d’una enquesta de la Cambra de Comerç

El notari, Joan Carles Rodríguez Miñana
ARA Andorra
07/06/2025
2 min

Andorra la VellaEl conegut notari Joan Carles Rodríguez Miñana ha respost als neguits sorgits entre el sector empresarial contra el projecte d’Acord d’Associació entre Andorra i la Unió Europea, assegurant que “està irremissiblement mort” i reclamant que se li posi punt final amb respecte i dignitat.

Les seves declaracions arriben poc després de la publicació d’una enquesta de la Cambra de Comerç que evidencia un rebuig transversal entre tots els sectors econòmics del país.

“En cap dels 11 sectors en què es compartimenta el teixit empresarial del nostre país no guanya el SÍ. Ni tan sols en el sector financer”, recorda Rodríguez Miñana, que critical’actitud del Govern: “Encara hem de sentir que diuen que l’Acord s’ha negociat conjuntament amb els sectors…”

Per al notari, el procés ha estat marcat per una comunicació governamental “esbiaixada i omnipresent” que, segons ell, ha impedit un debat serè i transparent. Assenyala que la societat andorrana —tant empresaris com treballadors— s’ha informat “com ha pogut” i “amb els mitjans que ha tingut”, tot i els intents del Govern de controlar el relat.

Rodríguez Miñana també lamenta que Andorra no hagi aprofitat oportunitats clau per replantejar l’Acord, com va fer Mònaco:

“Mònaco va saber aturar-se i ara és considerat partner privilegiat. Nosaltres hem seguit endavant a cegues.”

Un acord “desproporcionat i inassumible”

Amb ironia i contundència, el notari afirma que l’Acord representa el somni europeu: “És el model que la UE esgrimiran a futures negociacions: ‘Andorra ho ha acceptat, per què vosaltres no?’”

Critica el volum normatiu que implicaria l’Acord —prop de 4.000 normes europees— i el qualifica de desmesurat per a un país de la mida d’Andorra: “És l’equivalent a 40 anys de legislació andorrana. Un esforç inassumible per a la nostra administració i letal per a les nostres microempreses.”

Segons ell, l’Acord trencaria l’equilibri institucional i suposaria una pèrdua de sobirania sense precedents, amb el poder efectiu traslladat a Brussel·les.

“Nosaltres jugaríem en camp contrari, amb el reglament de l’equip visitant i el VAR seria el Tribunal de Justícia de la UE.”

També manifesta que punts essencials no s’han negociat adequadament, com les excepcions a la lliure circulació de capitals, crucials per preservar el model andorrà d’accés a l’habitatge:

“Ara ens trobem que, si volem limitar inversions europees en habitatge, ho haurem de fer també per als andorrans. Una autèntica renúncia.”

Amb un to greu però no exempt de sarcasme, Rodríguez Miñana conclou que aquest Acord s’ha convertit en un monstre tècnic que pot engolir el país: “4.000 pàgines… Déu n’hi do. I ens deien que no ens aplicarien legislació europea.

stats