La Policia controla uns sobres sospitosos de contenir un producte químic tòxic
Els fets han tingut lloc a l'oficina de la Poste d'Andorra la Vella. S'ha activat el protocol per substàncies químiques contagioses i s'ha enviat la mostra a analitzar fora del país
Andorra la VellaEl minstre d'Interior, Xavier Espot, s'ha desplaçat fins la Poste per conèixer de primera mà la investigació policial que s'està duent a terme a l'oficina de correus francesa, arran de l'avís per part dels treballadors d'un paquet sospitós. Segons ha informat Espot, "s'ha activat el protocol per substàncies químiques perilloses" i s'ha enviat la mostra a un laboratori fora del país (hi ha protocols signats amb França i Espanya) per ser analitzada. El ministre ha demanat prudència i ha assegurat que fins que no tinguin els resultats, "no podem confirmar ni descartar res", en relació a si es tractaria d'una substància contagiosa o no. En qualsevol cas, s'ha descartat que l'alerta estigui relacionada amb explosius.
Minuts abans de la presència d'Espot, ha estat el cap de Govern, Toni Martí, acompanyat del cònsol d'Andorra la Vella, Jordi Minguillón, qui s'ha personat al lloc dels fets. Martí ha volgut destacar que la situació "està controlada" i que tot s'està realitzant des de "la seguretat més absoluta".
L'avís a la Policia ha arribat pels volts de les 11.30 hores. L'han efectuat els propis treballadors de la Poste després de rebre uns sobres sospitosos. La Policia ha arribat al lloc dels fets i ha acordonat la zona, compresa entre els carrers Bonaventura Armengol i Pere d'Urg. Ha desallotjat tots els treballadors i també ha confinat el bar del costat, l'Irina, on estaven esmorzant alguns dels empleats que havien manipulat aquests sobres.
Una hora més tard ha arribat el TEDAX (Tècnics Especialistes en Desactivació d'Artefactes Explosius), que després d'equipar-se amb el material adequat han entrat dins les instal·lacions i han començat a manipular els sobres per poder-los treure. Seguidament, han comptat amb la col·laboració del Cos de Bombers, que han instal·lat una cabina de descontaminació seguint amb el protocol per substàncies tòxiques. De moment, durant la tarda la zona seguirà acordonada.
Pel que fa a les persones confinades al bar, al voltant d'una vintena, no han pogut sortir fins gairebé les tres del migdia. Nieves Reguero i Carolina Moreno han explicat que elles estaven esmorzant quan ha entrat la Policia i els ha dit que no podien sortir del local. Dins del bar s'ha separat els treballadors de la Poste dels clients, tot i que "a tots se'ns preguntava si havíem tocat algun sobre", han explicat. Pel que fa als empleats francesos, "se'ls han endut per dutxar-los" i "descontaminar-los", han afegit, perquè haurien tocat els sobres.
Les persones confinades han marxat sense problemes i únicament se'ls ha avisat que si es trobaven malament anessin directament a l'hospital.
No es busquen sospitosos de l'atemptat de París a Andorra
D'altra banda, també s'han reforçat els controls d'accés al Lycée Comptes de Foix i es manté el control exhaustiu a les fronteres arran de l'atemptat terrorista de divendres a la nit a París. En aquest sentit, Espot ha assegurat que no han rebut "cap alerta" del ministeri d'Interior francès en relació a un dels sospitosos dels atemptats que podria estar viatjant cap a Espanya. "No es treballa amb cap línia d'investigació que sospiti que aquesta persona estigui vinculada amb Andorra o hi hagi passat", ha manifestat Espot. En qualsevol cas, "estem i hem reforçat la vigilància", ha afegit.
El resultat de l'anàlisi dels sobres se sabrà en els propers dies
El Cos de Policia, fent balanç de la intervenció, ha informat que el grup TEDAX-NRBQ ha descartat des del primer moment que es tractés d'un explosiu i que el material serà analitzat en els propers dies per un dels laboratoris amb els quals treballa el cos. D'altra banda, la Policia ha assegurat que el protocol de substàncies químiques s'ha activat per garantir la integritat física dels treballadors que havien estat en contacte amb els sobres sospitosos, així com del personal policial que hi ha intervingut.
Després d'acordonar la zona i establir un perímetre de seguretat per a vianants, vehicles i personal de l'entitat francesa, els TEDAX han procedit a descontaminar els sobres i l'oficina de correus francesos, així com els empleats que en un primer moment havien quedat confinats.
Finalment, la Policia ha assegurat que en tot moment s'ha garantit la integritat física de les persones que s'han vist implicades, així com de tota la ciutadania. Pel que fa als sobres, han estat aïllats, descontaminats i precintats, i a l'oficina de correus s'ha precintat un despatx provisionalment. La intervenció s'ha donat per finalitzada a primera hora de la tarda.