La plataforma antiheliport a les Tresoles demanarà empara al raonador del ciutadà

Membres del col·lectiu s'han reunit aquest dijous amb la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, per traslladar-li els neguits sobre la perillositat que suposa construir la infraestructura en aquest indret

Una comissió de la plataforma contrària a l'heliport de Tresoles s'ha reunit, aquest dijous al matí, amb la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, per traslladar-li els seus neguits sobre la perillositat que consideren que suposa construir la infraestructura en aquest indret, tant per a la salut de les persones com per al medi ambient. El moviment veïnal ha demanat informes a la ministra, sobre la pol·lució sonora i de l'aire i, també, sobre la generació de malalties per l'efecte del querosè. "Tècnicament qualsevol projecte pot ser viable, però econòmicament i mediambientalment hem de veure que també ho siguin", ha manifestat un dels portaveus de la plataforma contrària a la ubicació de l'heliport nacional, Alfons Miralles. Segons ha explicat el portaveu en declaracions en aquest mitjà, Sílvia Calvó els hi ha transmès que no hi ha cap informe fet en aquest sentit, per la qual cosa "considerem que és una mica irresponsable voler tirar endavant aquesta infraestructura", ha apuntat Miralles, ja que vol dir que no s'ha estudiat aquesta part.

Des de la plataforma antiheliport a les Tresoles es troben indefensos, per això demanaran empara al raonador del ciutadà. Així ho ha assegurat Alfons Miralles, que ha dit que demanarien hora aquest mateix dijous, per tal de continuar amb el seu combat, "un combat pel bé del país". Des del moviment deixen clar que no es tracta d'un no a l'heliport, sinó d'un no a l'heliport a les Tresoles. El consideren un projecte "nefast" per a la gran majoria de la ciutadania d'Andorra i pel país, ja que posa en risc una infraestructura vital, com és la central hidroelèctrica de FEDA. Miralles ha explicat que la ministra Calvó ha reconegut que si mai hi hagués un problema, gran part del país es podria quedar sense electricitat durant dies o, fins i tot, setmanes. Per això insisteixen, des de la plataforma, que l'heliport sigui dimensionat per Andorra i sostenible econòmicament, que no perjudiqui la població i que s'ubiqui en una zona on no hi hagi riscos de viabilitat pel país.

Per altra banda, el portaveu de la plataforma ha manifestat que estan dolguts perquè el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, està incomplint el compromís que va adquirir el cap de Govern, Toni Martí, de fer-los arribar els informes de l'heliport de cada fase. Alfons Miralles ha dit que han sabut per la premsa que el ministre ja havia enviat els informes a l'aviació civil francesa, i que a ells no els hi havien fet arribar res. En aquest sentit, des del moviment es mostren preocupats per l'informe que pugui arribar de França. "Si no venen aquí a veure-ho 'in situ' i a avaluar l'estudi, faran un informe basant-se en allò que els hi han fet arribar", ha lamentat Miralles.

A l'últim, Alfons Miralles ha volgut destacar que, en un país com Andorra, on es fa gala de la sensibilitat per la bicicleta i el vehicle elèctric, és el 99,9% de la població la que ha de tenir cura de la sostenibilitat i el medi ambient, mentre el 0,01 restant, "que seran les classes molt benestants" ha dit Miralles, farà servir l'heliport, posant en risc la salut de la majoria i de l'entorn ambiental.

Sobre la campanya de recollida de signatures que va engegar el moviment veïnal fa un any, per demanar al Govern que es faci enrere en el projecte d'instal·lar l'heliport nacional al costat de la central de FEDA, ja en tenen unes 2.000, i en continuen recollint.

El Govern espera rebre al maig els informes de viabilitat francesos sobre l'heliport

El ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, va explicar a principis de setmana que els experts francesos en aeronàutica (Aviació Civil) ja disposen dels informes sobre la ubicació de l'heliport nacional a Tresoles, a la parròquia d'Encamp, que l'any passat va elaborar un equip multidisciplinar, adjudicatari del concurs que va obrir l'executiu. Ara, els experts gals estudiaran tot el projecte de l'heliport i emetran un informe en què diran si consideren que és viable, o no. Torres garanteix que quan s'obtingui la resposta es presentarà als comuns d'Encamp i d'Escaldes-Engordany, tant si la resposta és positiva com si és negativa. El ministre espera que l'anàlisi dels informes emesos des d'Andorra s'obtingui durant el mes de maig. Els experts francesos seran els que determinaran si el projecte a Tresoles és viable.

De la seva banda, el cònsol major d'Encamp, Jordi Torres Arauz, confia que la resposta francesa serà afirmativa. El Govern ha d'informar Encamp perquè el terreny està ubicat a la parròquia, i a Escaldes-Engordany perquè els helicòpters sobrevolaran Engolasters. En vista de la situació actual, el comú encampadà ha assegurat que el pla especial, que ha de servir per parcel·lar el terreny privat on previsiblement s'ubicarà l'heliport i definir els futurs accessos a la infraestructura, no es tirarà endavant fins que arribin els informes de França. Malgrat que al gener Torres va assegurar que el pla es podria començar a redactar al març, finalment s'esperarà al retorn dels documents enviats al país del nord.

Finalment, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, ha explicat aquest dijous a la tarda que la trobada s'ha fet a demanda dels membres de la plataforma, i que tot i que esperaven informació, "els hi he traslladat el compromís del cap de Govern i del ministre que quan tinguin els informes francesos, es faran extensius a tothom i els convocaran a una reunió per explicar-los-hi". Pel que fa als informes mediambientals que reclamen des de la plataforma, Calvó ha assegurat que hi estan treballant i que, tenint en compte el tipus d'infraestructura, "evidentment que els tindrem en compte".

Etiquetes