La plataforma antiheliport considera que França no veu clara la infraestructura

La negativa de l'aviació de l'estat francès a no realitzar cap informe per validar la infraestructura és, per als contraris a l'heliport, una mostra clara que “no volen mullar-se ni tenir responsabilitats”

A França “no ho veuen clar i no volen cap responsabilitat”. Aquesta és la conclusió a la qual arriben els membres de plataforma contrària a l'heliport de Tresoles, després que aquest dijous el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, anunciés que els esperats informes que havia de realitzar la Direction Générale de l'Aviation Civile (DGAC) per determinar si les Tresoles és territori apte per construir-hi l’heliport no arribaran. Per aquesta raó, esperen que “el seny imperi” i es descarti la realització de la infraestructura a la zona encampadana de les Tresoles, malgrat que tant el ministre com el cap de Govern ja han manifestat diverses vegades que si no hi ha cap risc per la població la intenció és tirar endavant el projecte.

Aquestes reflexions les ha expressat un dels portaveus de la plataforma, Alfons Miralles, després de la reunió mantinguda aquest divendres a la tarda amb el cap de Govern, Toni Martí, i el titular d'Ordenament Territorial, on l'executiu els ha entregat tota la documentació i els informes dels quals disposa l'administració fins a la data. Uns documents que fa gairebé més d'un any que el col·lectiu reclamava, però que el Govern s'havia compromès a entregar un cop es disposessin dels informes de validació francesos però en vista que no arribaran l'executiu ha decidit entregar-los. “No ha canviat res, tenim uns informes per llegir”, ha expressat resignat Miralles. En vista d'això, la plataforma ha avisat que es planteja impulsar accions més contundents, sense concretar-les.

Davant de les incògnites, encara per resoldre, sobre la viabilitat mediambiental, l'impacte acústic, la destinació dels helicòpters que surtin d'Andorra i la viabilitat econòmica del projecte, Miralles ha apuntat que “és una iniciativa totalment improvisada, no s'aguanta per enlloc i no entenem perquè el senyor ministre encara la defensa a capa i espasa”. El Govern ja va anunciar aquest dijous que, al veure la negativa de l'aviació francesa, demanaran un segon informe a una empresa privada del país gal perquè analitzi la documentació que aquesta tarda s'ha entregat a la plataforma i també va informar que la DGAC farà una revisió de l'heliport, un cop construït. Miralles ha volgut recordar que si finalment la DGAC fa l'última validació i indiquen que no es pot obrir, Andorra disposarà d'una infraestructura com l'aeroport de Castelló, on no hi vola cap avió.

Reunió amb Marín

Després d'obtenir la documentació, la plataforma antiheliport a les Tresoles ha demanat una nova trobada amb la cònsol major d'Escaldes-Engordany, Trini Marín, perquè es posicioni “clar i català” i “digui que està amb els ciutadans d'Escaldes”. Precisament la mandatària escaldenca s'ha defensat aquesta tarda de les crítiques rebudes per part de la consellera general del PS, Rosa Gili, on l'acusava de no escoltar als ciutadans i mantenir un silenci còmplice amb el cap de Govern. “La meitat de les coses que va dir estan fora de lloc”, ha indicat i ha expressat que té la consciència molt tranquil·la que sempre ha escoltat la plataforma i s'ha mostrat al costat del ciutadà. Ara bé, ha recordat que ella manté la neutralitat i que fins que no hi hagi tots els informes “no puc dir ni si ni no”. “Els membres de la plataforma volen que digui que no i això no ho puc dir fins que el Govern no ens doni els resultat definitius”.

La cònsol ha afegit que, a part dels documents nous que arribaran de l'empresa privada de França, també ha demanat a l'executiu que vol veure “'in situ'” quin recorregut faran els helicòptres per comprovar en primera persona l'impacte acústic que puguin produir, abans d'iniciar cap obra. Marín ha confirmat que ha rebut els informes que aquest divendres també s'han entregat a la plataforma i que els ha tramès a la minoria comunal.