Societat 10/05/2018

La plataforma antiheliport alerta que costarà més i serà més gran del previst

Segons els informes rebuts pel Govern, el cost supera els 10 milions d'euros i la superfície podria arribar als 5.800 m2

C.g.
2 min
Membres de la plataforma contrària a l'heliport de Tresoles, a la roda de premsa d'aquest dijous al matí. / C.G.

Escaldes-EngordanyLa plataforma contrària a l'heliport de Tresoles ja està mans a l'obra per avaluar tota la documentació que divendres passat els va lliurar el cap de Govern, Toni Martí, i el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, a la reunió mantinguda entre les dues parts. Són 500 folis d'informació sobre aspectes aeronàutics, però també arquitectònics, d'enginyeria, mediambientals o acústics. Tot i que encara no s'han pogut mirar amb detall tota la documentació, ha reconegut el portaveu de la plataforma, Alfons Miralles, sí que han pogut constatar certs aspectes que encara incrementen més la seva visió contrària a l'heliport. Per exemple, s'està plantejant una infraestructura "més gran del que s'havia dit", i també "més cara", ha lamentat Miralles.

En relació a la superfície total de la instal·lació, segons consta als informes estem parlant d'un edifici de més de quatre plantes on a sobre hi haurà la pista d'aterratge, amb una superfície total que aniria entre els 3.000 i els 5.800 metres quadrats, han exposat des de la plataforma. A més, a la planta baixa està previst que s'hi ubiqui l'aparcament per als vehicles del COEX, un fet que es faria per "abaratir costos" però que no s'entén des de la plataforma.

Pel que fa al cost, aquest se situaria per sobre dels deu milions d'euros, ha assegurat Miralles, molt més elevat del que s'hauria plantejat inicialment des del Govern (al voltant dels tres milions).

A més, des del grup veïnal es lamenta que en cap moment dels informes es parli de com s'ha de protegir la canonada forçada de FEDA, per sobre de la qual s'hi hauria de construir un pont per permetre l'accés fins a l'heliport. És una canonada que transporta molt volum d'aigua a elevada pressió (per fer anar les turbines de FEDA), que si rebentés causaria "un espectacle de fonts d'aigua a la zona", ha ironitzat Miralles.

Tampoc es té en compte als estudis la proximitat d'habitatges de la infraestructura, alguns dels quals es troben només a 100 metres de distància, han lamentat des de la plataforma. Qualsevol accident suposa un risc elevat per a aquestes persones i també per a la central de FEDA, ubicada igualment a una zona molt propera, han recordat.

Així mateix, també queda recollit que a la zona hi viuen dos o tres espècies en perill d'extinció, i que hi ha un mur de pedra de granit i una borda registrats per Patrimoni que caldria treure.

Reunió amb la cònsol, reunió de poble

La plataforma seguirà revisant detalladament tota la documentació rebuda amb l'objectiu de tenir totes les conclusions al respecte abans d'aquest proper dimarts dia 15 de maig, a les 21 hores. És la data i hora en què han convocat una reunió de poble a la sala d'actes del comú d'Escaldes, per explicar a la població tota l'argumentativa que els ha portat a ser contraris a aquesta instal·lació. Miralles ha informat que, a data d'avui, tenen al voltant de 2.000 signatures recollides.

Així mateix, aquest divendres a la tarda es reuniran amb la cònsol major d'Escaldes, Trini Marín, per conversar al voltant de tots aquests informes i el fet que l'Aviació Civil francesa hagi descartat fer el seu estudi. Confien que, per tot plegat, la cònsol es decideixi per posicionar-se en contra de l'heliport, i a favor de la plataforma i "de la ciutadania".

stats