"A la promoció d'Andorra hi cap tot: el públic familiar, el jove i el seguidor d'esdeveniments"
La nova directora d'Ski Andorra, Montse Guerrero, explica que aquesta temporada la venda dels forfets conjunts ha augmentat un 3% i que el nou format de cinc dies d'esquí ha tingut bona acceptació
Andorra la VellaLa trajectòria professional de Montse Guerrero està estretament lligada a Ski Andorra, però des d'aquest gener ho fa des d'una altra perspectiva, ja que ha rellevat a Marta Rotés al capdavant de l'entitat. Guerrero assegura que la línia que ha emprès és totalment continuista. Amb ella fem un repàs als projectes més rellevants que estan desenvolupant, juntament amb una visió de com s'ha de promocionar el país i la seva oferta d'esquí.
Quin és el projecte més destacat amb el que treballa Ski Andorra actualment?
La formació als treballadors de pistes. Cada final de temporada ens centrem en l'organització dels exàmens d'explotació: formacions sobre telecadires, màquines trepitjaneu... Els exàmens es fan la primera setmana d'abril. Són formacions dividides en dues parts, la teòrica del gener (a la qual s'hi van presentar unes 120 persones i en van aprovar el 75%), i la pràctica, que es fa ara. Els fem a treballadors amb experiència i proposats per les estacions. La titulació d'agent d'explotació és la base, i a partir d'aquí amplies amb especialitzacions.
És aquesta l'única formació que realitzeu des de l'entitat?
No, també estem impartint la formació de pister socorrista de primer grau, que s'organitza cada dos anys. Són quatre setmanes de curs i hi estan participant onze candidats. És un diploma nacional francès.
A banda de les formacions, quina tasca desenvolupeu a Ski andorra?
Varia en funció dels mesos de l'any. Ara que acaba la temporada fem el tancament, valoracions, estadístiques... Al juny ja es comença a preparar la temporada següent pel que fa a la promoció. Ski Andorra desenvolupa tot el que és conjunt entre estacions, i tot el tema promocional a través del conveni que tenim amb Andorra Turisme.
Precisament fa tres temporades es va canviar la fórmula de promoció entre l'entitat i Andorra Turisme, com valoreu la nova manera de treballar?
Abans teníem un pressupost propi, ara som més una patronal. Però seguim fent promoció de país. El format funciona bé. El que ens interessa és vendre la destinació d'Andorra, i també oferir un catàleg general amb l'oferta de país. Un cop has fet aquest primer pas i has aconseguit captar el públic, ja cadascú farà la seva promoció interna.
S'ha de variar la promoció que es fa d'Andorra o la fórmula actual funciona?
A la promoció d'Andorra hi cap tot. El públic familiar, el jove, el seguidor d'esdeveniments.... No hi ha un públic concret. El que s'intenta és que es vegi Andorra com un destí amb unes infraestructures importants per a tots els nivells d'esquí. Abans teníem una imatge més d'esquí per a debutants. Però tenim pistes per a tots els nivells i això és el que s'està venent ara.
Pel que fa a la presència a fires, cada vegada és més minsa...
S'ha reduït per falta d'interès o perquè s'han deixat de fer. Però s'han mantingut fires estratègiques, com la de Londres o la de Bordeus. Sempre s'ha de fer alguna cosa en aquest sentit, i si no es va a fires, fem promocions com l'estand fix que instal·lem a l'Illa Diagonal de Barcelona. També tens el canal d'Internet, però no t'hi pots basar exclusivament, has de diversificar i la fira és un punt de promoció més.
Quins són els nous mercats a potenciar?
S'està treballant en trobar-ne de nous perquè és important diversificar-se. Hi ha països que s'estan obrint i cal aprofitar-ho. Mira Rússia, no ens esperàvem fa uns anys que el tindríem. Ara estem amb el xinès. Ja es veurà amb el temps si el captem, però t'has de començar a adaptar a les seves necessitats. Té un mercat potencial important, tot i que començarem amb percentatges petits. En qualsevol cas, dins la dinàmica de promoció, treballar amb accions conjuntes amb Andorra Turisme és un punt important. Unir esforços, sobretot per a les destinacions llunyanes, és bàsic. Les més properes ja les gestionen directament les estacions. Amb tot, crec que la línia que s'està portant està donant els seus fruits.
Es treballa en la creació de noves fórmules de forfets?
Aquesta temporada ja hem presentat una novetat, que es podria ampliar els propers anys. Ara que les estacions tenen el mateix sistema de programació de forfets, ens ha permès oferir un nou passi de cinc dies no consecutius. Fins ara aquest forfet t'obligava a passar cada dia per taquilles per validar-lo, però des del febrer hem creat el sistema de mans lliures vàlid per a totes les estacions. És a dir, compres i no has de passar per taquilla. Dóna molta llibertat. D'aquesta manera pots promocionar més el paquet conjunt per a les persones que fan estada al centre del país, o per als indecisos. La prova està funcionant bé. A partir d'aquí, Ski Andorra està subjecte a totes les converses que pugui haver-hi amb les estacions per ampliar-ho.
El forfet conjunt ha funcionat bé aquesta temporada?
En general hem tingut un petit augment del 3% respecte a l'any passat, sobretot pel que fa a residents. De fet, el forfet de temporada de Ski Andorra el compra en un 90% client del país. Venem al voltant de 500 forfets per hivern.
En relació a l'esquí de muntanya, fa anys que es parla sobre la necessitat de regular-ne la pràctica, sobretot pel que fa a la convivència amb l'esquí alpí.
Les estacions han fet esforços per posar els seus propis circuits. És una manera d'educar, d'evitar la trobada entre les dues tipologies d'esquiadors, sobretot a pistes obertes. Hi ha unes pautes que l'esquiador de muntanya ha de seguir. A partir d'aquí, és un punt que està sobre la taula, s'hi està treballant, estudiant. Però encara no s'ha determinat si cal canviar la llei. És un tema que tenim pendent.
També durant aquesta temporada, els monitors d'esquí s'han revelat contra els preus que cobren per fer classes, han demanat un increment i tarifes unificades. Us heu reunit amb ells?
Està pendent una reunió. Però crec que cada estació té els seus acords i és difícil poder arribar a alguna cosa conjunta. A partir d'aquí, potser algunes coses sí que poden ser comunitàries, però ara per ara no està definit què sí, i què no. En tot cas, són temes que ja passaran per a la propera temporada.
Està liquidada la polèmica amb Joan Viladomat, que fa uns anys amenaçava amb deixar l'entitat?
La polèmica amb Saetde ni ha acabat ni ha començat. Mai han sortit de Ski Andorra. En certs moments, cada entitat ha de defensar el que consideri oportú i ho entenem, però a nivell de Ski Andorra no hi ha hagut cap canvi.
Sembla que la tendència de les estacions és buscar inversió privada per poder créixer. Com ho veieu? Us pot afectar d'alguna manera l'entrada de capital privat?
És un tema de les empreses, però no ens hauria d'afectar. Són lliures de poder trobar finançament. Nosaltres som una representació de les estacions i després cadascuna és independent per fer el que vulgui. No hi entrem. En qualsevol cas, crec que tot el que sigui per millorar, és positiu.