Societat 14/02/2019

Proven el dispositiu d'emergència de la Copa del Món

Una trentena de persones han pres part en el simulacre a Grandvalira

Agència ANA
3 min
Un moment del simulacre que s'ha fet aquest dijous a Grandvalira. / GRANDVALIRA

Andorra la VellaLa pista Àliga del sector el Tarter de Grandvalira ha estat escenari, aquest dijous, d'un simulacre d'evacuació d'un accident greu per posar a prova el dispositiu d'emergències que s'ha dissenyat de cara a les finals de la Copa del Món d'esquí alpí Andorra 2019. L'actuació ha comptat amb la participació d'una trentena de persones dels diferents equips de professionals que formaran part del protocol d'emergència. L'objectiu del simulacre era provar el bon funcionament del protocol d'actuació en cas d'un accident greu d'un corredor durant la celebració de les finals de la Copa del Món, que tindrà lloc de l'11 al 17 de març a Grandvalira.

Tal com s'ha pogut observar durant el simulacre, els primers a intervenir en un accident són els pisters (n'hi haurà quinze en total al llarg de la pista), que són els encarregats de decidir si s'activen els equips mèdics, formats cadascun per un metge i un infermer. L'equip mèdic, al seu torn, decideix quin recurs d'evacuació s'activa segons la gravetat del corredor. A banda dels tres equips mèdics a pistes, el dispositiu inclou un quart equip mèdic del Servei d'Urgències Mèdiques (SUM) per a l'helicòpter medicalitzat i un cinquè a l'ambulància de suport avançat en cas que el trasllat s'hagués de fer per carretera. En total, l'equip mèdic i d'evacuació està format per una trentena de persones.

En el simulacre també hi ha intervingut l'equip de ‘branding’, per assegurar-se que les tanques i banderoles de publicitat de la pista no impedeixin les maniobres de l'helicòpter i no es desplacin per la força de les hèlices. Una de les novetats del protocol d'actuació és el canvi d'ubicació del punt d'aterratge de l'helicòpter en cas que es produeixi un accident a la part alta de la pista Àliga. Si bé l'any passat per a les proves de Copa d'Europa es va situar a tocar de la pista, enguany el nou punt està més allunyat del traçat i més proper al restaurant de Riba Escorxada. L'altre punt d'aterratge, situat a peu de pistes, es manté a l'aparcament del Tarter.

L'exercici s'ha dut a terme a la pista Àliga, tenint en compte que és on hi poden haver caigudes més greus ja que és la pista que acollirà les proves de velocitat. Pel que fa a la pista Avet del sector Soldeu, on es disputaran les proves tècniques, l'equip d'emergències serà més reduït perquè el traçat és més curt. El centre mèdic de referència també serà el del Tarter, ja que disposa d'unes instal·lacions més àmplies i els trasllats es poden fer igualment per pista en molt poc temps.

El dispositiu d'emergències i d'evacuació per a les finals de la Copa del Món supera amb escreix els requisits mínims que estableix la Federació Internacional d'Esquí (FIS) per a aquest tipus de competicions. A més, Grandvalira és una de les seus del circuit de Copa del Món que pot fer una evacuació fins a un hospital amb més rapidesa (cinc minuts en helicòpter). Igualment, el centre mèdic es troba a dos minuts a peu de la línia d'arribada de la pista Àliga i, si es necessita un hospital de tercer nivell, la distància és de només 40 minuts en helicòpter (Barcelona o Tolosa).

L'equip mèdic de pistes és només una part de l'ampli dispositiu de seguretat amb què comptarà l'esdeveniment. D'una banda, voluntaris de la Creu Roja s'encarregaran de qualsevol necessitat mèdica que pugui tenir el públic i les persones que ompliran les grades, mentre que fora de les pistes es disposa d'un dispositiu de Protecció Civil que coordinarà els recursos per garantir la seguretat viària, la seguretat pública i que els accessos i els aparcaments estiguin en perfecte estat. Hi participaran efectius de la policia, dels bombers, dels banders, de l'àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX), del Servei de Circulació comunal i personal de seguretat privada.

Finalment, i tal com ja es va haver d'activar en les anteriors proves de Copa del Món del 2012 i del 2016, també s'ha previst un dispositiu encara més ampli en cas que s'hagi de posar en marxa l'anomenat pla B, per actuar per revertir els efectes de possibles nevades o ventades.

stats