Els treballadors d'Ambulàncies del Pirineu rebutgen el conveni col·lectiu

No estan d'acord amb la proposta salarial ni amb la classificació dels horaris

Els treballadors d'Ambulàncies dels Pirineus han rebutjat l'oferta de conveni col·lectiu que els ha proposat l'empresa per una àmplia diferència de vots: 17 negatius i només set a favor. Segons explica l'USdA en un comunicat –el sindicat ha estat el representant dels treballadors en les negociacions amb l'empresa– no hi ha hagut acord i anima a empresaris i empleats a tornar a negociar per "obtenir un conveni col·lectiu que afavoreixi els esforços per complir les expectatives dels treballadors".

Els professionals sanitaris demanen regularitzar les hores en què han d'estar localitzables per l'empresa o les hores seguides que un xofer pot conduir les ambulàncies. També reclamen un canvi en els incentius salarials i que en lloc de ser per triennis sigui en funció de les formacions de cada treballador. A més, consideren que aquestes formacions haurien d'anar a càrrec de l'empresa, segons va informar RTVA.

El secretari general de l'USdA, Gabriel Ubach, ha explicat aquest dijous que no hi ha hagut acord en aquests punts salarials i d'horaris, ja que els treballadors defensen que no és el mateix fer un servei extern –per exemple un trasllat a Barcelona–, que estar a l'hospital a l'espera d'alguna emergència o a casa de guàrdia per si es fa necessària la intervenció.

Ubach ha detallat que en l'àmbit salarial els treballadors reclamen que se'ls reconegui l'antiguitat i ha insistit que exigeixen una clarificació de la classificació dels horaris.

L'empresa, per la seva banda, argumenta que va guanyar el concurs amb un pressupost concret i que ara no pot fer excessives modificacions pressupostàries perquè no disposa de més recursos. Cal recordar que la concessió de quatre anys va caducar i que el SAAS la va renovar el setembre passat tot i que l'empresa tenia un expedient sancionador per l'incompliment de les condicions de treball dels seus empleats. El contracte que es va signar el 2014 tenia vigència durant quatre anys, més dos prorrogables. Ara, s'està en la primera pròrroga i des de l'USdA es dona per segur que també s'aprovarà la segona.

Ubach ha animat l'empresa a fer un esforç i tornar a negociar amb els treballadors per intentar arribar a un acord amb les seves exigències.

Mentre no hi hagi conveni col·lectiu, els empleats de la companyia passen a estar regulats per les lleis laborals vigents com la resta d'assalariats. El sindicat és partidari d'un consens que permeti pactar un conveni col·lectiu d'un any i mig de durada i que després, quan es faci la nova concessió, acordar les condicions laborals noves de forma definitiva.

El 2017, l'USdA va presentar una denúncia contra la companyia a Inspecció de Treball per abusos laborals. El sindicat va indicar "incompliments flagrants" de les 60 hores màximes que es podia treballar durant una setmana o que la companyia no va complir el període de descans mínim entre dues jornades amb conductors, que van fer més de 14 hores de feina consecutives.