Societat 30/07/2019

Pol Espargaró, condemnat per conduir sense punts amb carnet d'Andorra

La multa ascendeix a 64.800 euros malgrat que el pilot ja havia tornat l'espanyol

Ara Andorra
2 min
Pol Espargaró, con un car-cross de Rallycross en el circuit de montmeló./ CATALUNYARX

Andorra la VellaEl Tribunal Suprem ha condemnat el pilot de Moto GP Pol Espargaró a una multa de 64.800 euros per conduir sense punts per Espanya amb un carnet vigent d'un país extracomunitari, en aquest cas d'Andorra.

La sala confirma en la seva sentència la condemna al campió del món de Moto 2 per conduir el seu vehicle per Granollers (Vallès Oriental) el 2016, malgrat que la Direcció General de Trànsit (DGT) li havia notificat mesos abans la pèrdua de la vigència del carnet, després de quedar-se sense punts per cometre diverses infraccions.

Desestima així el recurs de cassació del pilot contra la sentència de l'Audiència Provincial de Barcelona que va confirmar la pena que li va imposar un jutjat de Granollers per un delicte de conducció sense permís per la pèrdua total dels punts.

El pilot es va treure a Espanya el carnet de conduir el 2009, però després de fixar el 2014 la seva residència a Andorra, va obtenir per canvi el permís de conduir andorrà, que caducava el 2024, i va lliurar l'espanyol a les autoritats del Principat per a la seva devolució al país.

La DGT li va notificar personalment el 12 de juliol del 2016 la pèrdua de vigència del permís de conduir en haver-se quedat sense punts. Malgrat això, tres mesos després, va ser sorprès per la Policia Local conduint per l'esmentada ciutat catalana.

Espargaró al·legava que la resolució de la DGT, en la qual es basa la condemna, va recaure sobre un permís de conduir inexistent (l'espanyol) ja que l'havia bescanviat prèviament per un altre (l'andorrà) i havia estat tornat a les autoritats espanyoles.

Però el tribunal afirma que "pretendre que els permisos atorgats per tercers països i inicialment vàlids, conservin una immutable validesa a Espanya mentre no sobrevingui la caducitat que el país d'emissió hagi volgut atorgar-li, gaudint a més d'una semiimmunitat davant el règim viari i de conducció vigent a Espanya, és una conclusió jurídica que no té tot fonament".

En la sentència, de la qual ha estat ponent el magistrat Pablo Llarena, la sala indica que tot conductor que circula per Espanya, encara que com en aquest cas tingui un permís de conduir d'Andorra, està sotmès al sistema de pèrdua de punts respecte a les infraccions perpetrades o que es perpetrin al país.

I afegeix que, encara que es tracti de conductors que no hagin incomplert l'obligació de canviar el permís estranger i mantinguin per això la validesa del permís original "són conductors sotmesos a Espanya al sistema de punts fixat pel nostre ordenament jurídic".

Com a exemple assenyala aquells conductors que transiten per Espanya tenint una residència real en un altre Estat o els que adquireixen la residència espanyola sense que hagin transcorregut sis mesos des d'això.

Per això, el tribunal considera que quan cometin al territori nacional infraccions que suposin la pèrdua de punts i hagin ingressat al Registre de Conductors i Infractors, "no són aliens al sistema de retirada del permís".

"Cap raó existiria perquè el sistema administratiu de protecció de la seguretat viària es desactivi per a aquells conductors quan circulen per les carreteres o les vies urbanes espanyoles", afegeixen els magistrats.

stats