Economia 26/01/2023

Caiguda d'un 4,9% de les vendes a grans superfícies al novembre

Si es compara la xifra amb el 2019 suposa un augment del 8,9%

ARA Andorra
2 min
Productes alimentaris, una de les categories quan han incrementat la inflació.

Andorra la VellaL'índex general de vendes de les grans superfícies comercials va disminuir el 4,9% el mes de novembre respecte al mateix mes de l'any anterior. Si es desglossa aquest índex en productes alimentaris i la resta, l'índex de la categoria alimentació augmenta l'1,3% en comparació amb el mateix període de l'any 2021. Pel que fa a la resta de productes, disminueixen un 10,3%. En relació amb el novembre del 2019, abans de la crisi sanitària, l'índex general de vendes a preus corrents presenta una variació positiva del 8,9%, segons les dades del departament d'Estadística publicades aquest dijous.

En relació amb les economies de l'entorn, la variació anual de l'índex general se situa per sota de la xifra d'Espanya i França.

Pel que fa a les variacions intermensuals, es registra una davallada del 0,5% respecte l'octubre del 2022, tenint en compte que es tracta de les dades originals i que no descompten factors estacionals ni els efectes de calendari.

Quant a l'índex de vendes de les grans superfícies a preus constants, és a dir, un cop eliminat l'efecte dels preus, el novembre ha disminuït el 10,6% respecte al mateix mes de l'any anterior. Quant a l'índex de la categoria alimentació, cau el 9,5%, mentre que la resta de productes disminueixen el 13,2% respecte al mateix període de l'any anterior. Amb relació al novembre de 2019, abans de la crisi sanitària, l'índex general de vendes a preus constants presenta una variació positiva del 0,1%.

D'altra banda, cal destacar que el mes de novembre, l'índex d'ocupació de les grans superfícies del comerç al detall decreix l'1,9% en comparació amb el mateix mes de l'any anterior, i creix un 2,7% respecte a l'enregistrat l'octubre del 2022.

Pel que fa al gènere, el 64,6% correspon eren dones i el 35,4% homes, distribució que presenta una gran estabilitat durant els darrers dotze mesos. Si comparem les dades amb el mateix període de l'any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d'establiments descendeix un 0,3%. D'altra banda, la proporció d'homes ocupats augmenta el 0,6%.

El 93% té una jornada laboral a temps complet, i el 7% restant treballa a temps parcial.

stats