L'empresa andorrana Tradeando d'Enrique Moris acumula 400 queixes
L'Organització de Consumidors i Usuaris d'Espanya ha denunciat l'empresa de l'influencer resident per presumptes irregularitats en els cursets
Andorra la VellaEs presentava amb l’eslògan «venç els mercats», però aquest reclam s’ha girat en contra seva. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat l’empresa Tradeando per presumptes irregularitats en els seus cursos online de formació en inversió i gestió de mercats financers. La companyia, que s’anuncia en castellà, té el domicili social a Andorra. Tradeando és l’empresa de cursets que publicita l’influencer espanyol resident a Andorra Enrique Moris.
Al llarg d’aquest any, l’OCU ha rebut més de 400 consultes a través de la seva plataforma Reclamar relacionades amb aquesta empresa. Després d’analitzar-les, l’entitat ha conclòs que Tradeando —nom comercial de Retsinnal Group SLU— podria estar incorrent en fins a cinc pràctiques irregulars.
En primer lloc, segons recull El Comercio, l’OCU denuncia possibles pràctiques enganyoses. Segons els afectats, l’empresa promet ingressos ràpids, d’uns 2.000 euros, a través d’una formació online i un servei de consultoria. No obstant això, els usuaris asseguren que el contingut es limita a vídeos desactualitzats i que no compten amb el suport d’un equip professional, més enllà d’un sistema de consultes mitjançant «tiquets» que reben respostes vagues.
En segon lloc, es detecta una manca d’informació obligatòria en la prestació de serveis. Segons l’OCU, no s’indiquen dades bàsiques com el nom o la raó social completa, el domicili o una adreça a l’Estat espanyol, un correu electrònic de contacte o la inscripció al Registre Mercantil, elements que han de permetre una comunicació directa i efectiva amb l’empresa.
La tercera irregularitat fa referència a la falta de transparència en el preu. D’acord amb les reclamacions, als usuaris se’ls informa d’un pagament únic —que pot variar entre 169, 180 o 185 euros segons el curs— quan, en realitat, es tracta de quotes mensuals. En molts casos, això implica la contractació d’un crèdit al consum amb un cost total que pot arribar als 2.000 euros.
Patrons foscos
L’OCU també assenyala l’ús de patrons foscos en la comercialització. Diversos consumidors expliquen que se’ls pressiona per contractar el servei de manera immediata amb missatges com ara «has de decidir avui», «aquesta plaça es perd» o «queden molt poques places».
Finalment, l’organització denuncia un possible incompliment del dret de desistiment. Molts afectats afirmen haver intentat anul·lar la contractació dins el termini legal de 14 dies hàbils sense èxit. L’empresa, segons expliquen, al·lega que no és possible perquè es tracta de «contingut digital» o perquè la societat està domiciliada a Andorra i no a Espanya.
Davant d’aquests fets, l’OCU recorda als consumidors que poden utilitzar la plataforma Reclamar per adreçar les seves queixes directament a les empreses amb les quals hagin tingut problemes. L’objectiu final d’aquesta eina és també detectar pràctiques abusives o contràries a la llei i, si escau, posar-les en coneixement de les autoritats competents.