Internacional 10/03/2019

Sense supervivents en l'accident aeri a Etiòpia

Dues de les 157 víctimes són espanyoles i l'aparell s'havia estrenat el passat novembre

Marta Rodríguez
3 min
Familiars dels passatgers de l'avió sinistrat esperant notícies a l'aeroport de Nairobi

BarcelonaUn Boeing de la companyia Ethiopian Airlines s'ha estavellat aquest diumenge tan sols sis minuts després d’enlairar-se de l’aeroport d’Addis Abeba rumb cap al de la capital de Kènia. En el sinistre han mort els 157 ocupants, dels quals dos tenien nacionalitat espanyola però el ministeri d’Afers Exteriors espanyol ha evitat donar la seva identificació. “No hi ha supervivents”, confirmava poques hores després la companyia. La majoria de les víctimes són kenianes i, entre la trentena de nacionalitats, xinesos, britànics, etíops i britànics, entre d’altres. A més, un dels morts viatjava amb passaport de l’ONU.

L’aparell era un Boeing 737 MAX pràcticament nou. Feia quatre mesos que l’havien estrenat i, segons la companyia, no havia presentat cap problema. El pilot de la nau, però, ha alertat que tenia problemes quan duia només sis minuts de vol i va sol·licitar tornar a l’aeroport d’Addis Abeba. Ja no hi ha hagut més contacte i els radars n'han perdut el rastre . Els pitjors auguris s'han complert quan s'han localitzat les restes de l’aparell escampats en un camp a la localitat de Bishoftu, a uns 40 quilòmetres al sud de la capital etíop. Ni rastre de vida.

Els ocupants eren els 8 membres de la tripulació i 149 passatgers, alguns dels quals viatjaven a la capital de Kènia en vigílies de la inauguració avui a Nairobi de la IV Assemblea de l’ONU per al Medi Ambient (UNEA-4), on s’espera que acudeixin més de 5.000 representants de 193 països que debatran el desafiament cap a una economia més sostenible.

El primer ministre etíop, Abiy Ahmed, ha expressat el seu condol a les famílies de les víctimes sense donar més detalls de l'accident. De la mateixa manera, el president Pedro Sánchez ha lamentat la mort dels dos nacionals espanyols.

Més enllà de la tragèdia humana, l’accident ha tornat a posar en qüestió la seguretat dels Boeing 737, considerats com els més fiables i moderns de l’aviació comercial. Tot i que encara és prematur per establir vincles, és el mateix model que l’octubre de l’any passat es va estavellar en circumstàncies similars al mar de Java quan feia 13 minuts que havia sortit de l’aeroport de Jakarta.

En aquella ocasió, la propietària de l’aparell era la companyia de baix cost indonèsia Lion Air i tampoc no hi van haver supervivents. Hi van morir els 189 ocupants i els resultats preliminars de la investigació van apuntar al manteniment de l’aparell, la formació del personal indonesi i a un error en la substitució d’un sensor. Malgrat aquests indicis, la nord-americana Boeing ha anunciat que reformaria el programari. Avui la constructora ha lamentat el sinistre i ha ofert a les autoritats etíops “equips tècnics”.

El conseller delegat d’Ethiopian Airline, Tewolde Gebre Mariam, ha explicat en una roda de premsa que de moment desconeixen què ha ocasionat l’accident d’un aparell acabat d’estrenar. Segons ha dit, la nord-americana Boeing va lliurar l’avió al novembre i que des de llavors no havia presentat cap problema en les seves 12.000 hores de vol acumulat. De matinada, hores abans de l’accident, la nau s’havia enlairat des de Johannesburg i havia recorregut els 5.000 quilòmetres sense cap incidència. A més, va indicar el responsable de la companyia estatal, el pilot tenia un registre professional “extraordinari”.

Una companyia en creixement

El sinistre suposa un cop dur per a Ethiopian Airlines, una de les companyies africanes més ben valorades i amb autorització per operar en territori europeu. De fet, l’empresa està en un moment d’expansió i d’obrir noves rutes per intentar superar els 100 milions de passatgers anuals. L’any 2010 un dels seus aparells, un Boeing 737-800, es va precipitar al mar Mediterrani també poc després d’haver iniciat la ruta des de Beirut cap a Addis Abeba. A l’incident van morir les 90 persones que anaven a bord, informa l’agència Efe. En aquella ocasió, la investigació liderada per les autoritats libaneses van responsabilitzar de l’accident el pilot de la nau, que aparentment estava en litigi amb la companyia aèria, recull l’agència Reuters.

Les mostres de condol i tristesa per les víctimes mortals es van repetir des de tots els països amb nacionals afectats. L’ONU va lamentar la pèrdua de diversos treballadors i va assegurar que la família de les Nacions Unides “està de dol” per la pèrdua del personal.

stats