Afers Socials dona més ajuts tot i atendre menys usuaris

Els usuaris que van accedir al servei d'atenció primària es van situar en els 1.640, un 19,5% menys respecte del 2023

La secretària d’Estat d’Afers Socials, Ester Cervós; la ministra d'Afers Socials, Trini Marín i el director del departament d’Afers Socials, Joan Carles Villaverde, durant la roda de premsa per presentar el balanç d'Afers Socials.
ARA Andorra
16/06/2025
2 min

Andorra la VellaEl departament d'Afers Socials va tancar el 2024 registrant una reducció important en el nombre d'usuaris atesos, malgrat que l'import total de les prestacions atorgades es va veure incrementat en relació amb l'any anterior. Concretament, els usuaris que van accedir al servei d'atenció primària es van situar en els 1.640, un 19,5% menys respecte del 2023. D'aquests, 1.328 usuaris van ser atesos pel servei d'atenció continuada i 312 pel servei d'atenció puntual. Pel que fa a l'import total dels ajuts, malgrat que es van reduir en un 3,5%, es va enfilar fins prop dels 3,5 milions d'euros, un 7,82% més que l'any anterior.

Tal com han explicat aquest dilluns durant la presentació de la memòria del 2024 la ministra d'Afers Socials, Trini Marín; el director del departament, Joan Carles Villaverde; i la secretària d'Estat, Ester Cervós, els tres ajuts econòmics ocasionals més sol·licitats l'any passat van ser els relatius a l'accés a l'habitatge o el seu manteniment (26,4%); l'atenció a les necessitats bàsiques (26,65%); i l'accés al Servei d'Atenció Residencial (28,55%). De fet, aquestes tres prestacions van suposar el 81,6% del pressupost total. En aquest sentit, el 62,55% de les ajudes es van gestionar mitjançant la targeta de prepagament per adquirir productes de primera necessitat.

Pel que fa al nombre d'expedients oberts a Afers Socials es van reduir en un 23,6% (1.118) i, per tipus de família, les unipersonals i les monoparentals van representar el 74% dels expedients tractats. Quant als ajuts a l'habitatge de lloguer, van suposar una despesa de més de 5,5 milions d'euros, un 10,5% més respecte del 2023, i els usuaris beneficiats també es van incrementar un 15%, passant dels 2.190 als 2.517. Marín, però, ha manifestat que, tot i que hi hagi hagut una reducció general de les dades -excepte en habitatge- gràcies a l'acompanyament que es fa des del ministeri, això no significa que part de la ciutadania continuï requerint el suport d'Afers Socials. A la vegada, Villaverde ha posat en relleu que el fet que hi hagi menys famílies ateses "no és una causa-efecte" perquè hi hagi menys despeses totals.

D'altra banda, s'ha registrat un decrement del 14% en el nombre d'usuaris que han necessitat prestacions per fills a càrrec, ja que s'ha passat de les 549 persones a les 470. En total, aquesta temàtica va representar l'any passat un import global d'1,3 milions d'euros, una xifra força similar a la de l'any anterior. En relació amb les prestacions per desocupació involuntària, destinades a atendre necessitats bàsiques, van augmentar lleugerament en un 5,37%, situant-se en els 334.700 euros i arribant fins a 71 persones. .

Quant al servei d'atenció immediata (SAI), es van gestionar 39 expedients entre un total de 47 usuaris, la qual cosa suposa un increment del 35% dels expedients respecte del 2023 i una pujada del 27% en la xifra d'usuaris. Així mateix, el servei telefònic d'urgència (STU), que té per objecte informar, assessorar, orientar i atendre demandes de caràcter urgent, va efectuar 203 intervencions, un 15% menys que el 2023.

stats