La fi del 'turisme prestat' fa baixar l'ocupació de l'estiu entre un 5 i un 10%

Tot i que la valoració del Cirque de Soleil és positiva, hi ha queixes entre els hotelers perquè les entrades comprades per internet o a taquilla tenien millor visió que les adquirides a través dels hotels

L'ocupació dels hotels del país del mes de juny va caure un 10%. Al juliol, la davallada és de prop del 14% (es passa del 65,29% al 51%), tot i que no són dades definitives i, des de la Unió Hotelera d'Andorra (UHA), es calcula que s'acabarà tancant el mes amb una ocupació mitjana com a molt del 55%. És a dir, parlem de nou d'un descens proper o fins i tot superior al 10%, dada que es podria repetir a l'agost. Així ho apunten les primeres previsions, que la directora de l'ens, Sarah-Jane Giménez, confia que es rebaixaran fins a un descens del 5% gràcies a les reserves d'última hora del turista de proximitat, sobretot el català. En qualsevol cas, parlem d'un estiu amb menys ocupació hotelera, tot i que el motiu d'aquesta davallada no s'ha de buscar tan dins del país, sinó fora, i més concretament al canvi de comportament dels mercats forans. Andorra s'ha vist també afectada per la fi del 'turisme prestat' que està patint Espanya.

La Península Ibèrica ha acollit els darrers dos anys un turisme que no li pertocava del tot, ha explicat Giménez, motivat pels conflictes a Egipte, els països àrabs i Turquia. Són zones turístiques que van "tancar mercats" i bona part d'aquest mercat es va anar traslladant a Espanya. El 2018, "a l'obrir de nou aquests destins, s'han perdut turistes".

L'altre motiu que respon a la baixada de l'ocupació hotelera que està patint el país aquest estiu és que la costa catalana està més buida de l'habitual. En anys anteriors estava plena, i llavors aquests turistes "pensaven en Andorra". Però "ara hi ha disponibilitat, els preus són assequibles i la gent es queda a baix", ha exposat Giménez.

La directora de l'ens ha defensat, per tant, que són causes externes i que Andorra ha fet els deures. Ha ofert un calendari d'esdeveniments, amb el Cirque du Soleil com a estrella, cada cap de setmana. De fet, la davallada de turistes s'ha donat sobretot entre setmana. Pel que fa als caps de setmana, el descens de l'ocupació del juliol no ha estat tan pronunciat: s'ha passat del 77,42% del 2017 al 72,87%, menys d'un 5% de descens.

Per parròquies, Sant Julià és la que semblaria que ha patit un descens més important (38% d'ocupació, dades provisionals), mentre que les centrals, com és habitual, i també la Massana, pel fet d'haver acollit esdeveniments internacionals relacionats amb la bicicleta de muntanya, són les que menys han notat la caiguda.

"Portàvem dos anys creixent", i "no es pot créixer sempre", ha afegit Giménez, i aquest és el missatge que s'està transmetent des de la UHA. Paral·lelament, hi ha un percentatge important d'establiments hotelers que tenen uns preus lleugerament més alts que els de l'estiu passat, tot i que igualment els beneficis disminuiran, perquè "hi ha menys ocupació que augment de preus en comparació a l'any anterior".

Problemes de visibilitat amb el Cirque

Tornant al mes de juliol, la Unió Hotelera està realitzant una enquesta entre els seus afiliats per valorar l'impacte del Cirque du Soleil en la seva ocupació. En general, es valora "positivament", ha explicat la directora de l'ens, perquè "porta molta gent al juliol que si no, no vindria". Però on hi ha hagut problemes és amb la gestió de les entrades. Els turistes que les compraven el mateix dia de l'espectacle, per internet o a les mateixes taquilles, se'ls ubicava en "posicions privilegiades" respecte als que les havien comprat a través dels hotels. És a dir, veien millor l'espectacle, fet que ha repercutit en la venda d'entrades a través dels establiments hotelers. Aquesta situació ja s'ha transmès a Andorra Turisme i s'està estudiant, ha informat Giménez.

Simulació per saber la puntuació de cada hotel

En un altre ordre de coses, i després que la setmana passada s'aprovés el reglament regulador de la classificació dels establiments d'allotjament turístic hoteler, la UHA està pendent de rebre les properes hores una simulació per part del Govern amb tots els criteris establerts i ja tancats que definiran les puntuacions de cada hotel. Quan la tinguin, l'ens l'enviarà a tots els afiliats perquè cada hoteler pugui saber quina serà la seva valoració final.

Giménez confia que, tot i el nou reglament, no baixaran molt les puntuacions dels establiments. "Només un petit percentatge es veurà afectat. Dependrà d'ells si amb inversions assoleixen els punts que tenien fins ara", ha plantejat.