Política 02/04/2019

El PS planteja treure un nou concurs per al transport públic

López, que ha fet les declaracions dins d'un autobús en marxa, defensa que ha de ser “subvencionat” per l'estat i que cal que sigui “deficitari” per donar un bon servei

M. M.
2 min
El candidat a cap de Govern del PS, Pere López, a l'interior de l'autobús. / M. M.

Andorra la VellaEl model en matèria de transport públic entre el PS i DA, com ja s'ha anat dibuixat al llarg d'aquesta campanya en altres temes, és radicalment diferent. Tant és així que els socialdemòcrates posen sobre la taula la necessitat de deixar desert el concurs actual de les línies d'autobús que l'executiu va licitar el mes de novembre i que encara està pendent d'adjudicar-se. “Vull pensar que DA és prou prudent per deixar la qüestió a l'aire perquè han tingut vuit anys per fer-ho”, ha advertit el candidat del PS a cap de Govern, Pere López, que ha assenyalat que veurien amb “molts mals ulls” adjudicar el concurs actual “després del dia 7 d'abril”.

El candidat de la rosa ha fet aquestes declaracions a l'interior d'un autobús regular en marxa que fa la línia de Ciutat de Valls i abans de parlar amb els mitjans ha tingut temps d'entregar diversos díptics a les padrines per intentar-les convèncer.

López advoca per fer “un nou plantejament del concurs” on gran part del pes el porti l'executiu amb una “important subvenció de les línies i les companyies perquè en ser servei públic ha de ser deficitari si volem que sigui un servei públic i una política pública de veritat”. Ha criticat que actualment el Govern només es limita a ser l'entitat que “regula les línies i el que cal és una partida del pressupost específica perquè sigui realment una política pública”. El candidat socialdemòcrata ha assenyalat la necessitat d'ampliar els horaris nocturns, millorar la connectivitat entre línies, augmentar el nombre de línies així com la freqüència i també una major senyalització i informació perquè l'usuari sàpiga “quan i per on passen els autobusos”.

Encara en matèria de millores i canvis, ha destacat la creació d'unes noves targetes multiviatges que servirien per fer transbord entres les diverses línies, per acabar així amb la utilització de bitllets senzills entre els usuaris habituals del servei. Amb la implementació d'aquests canvis López es mostra convençut que “seran molts més els usuaris que apostaran pel transport públic”. A falta dels estudis concrets, López ha quantificat que tots aquests canvis podrien veure la llum amb una inversió de l'estat d'entre “1 i 1,2 milions d’euros”.

A més, ha argumentat que aquestes modificacions, amb la potenciació del transport, també té una vessant de “mobilitat sostenible” però també social, ja que “ajuda a reduir les desigualtats i els costos diaris de mobilitat per molts ciutadans per anar a escola o treballar”, així com “encaixa en temes d’habitatge” perquè “una bona xarxa treu pressió de preus a les zones més ben connectades”.

Resposta a Espot

En relació a les crítiques que aquest dilluns va apuntar Espot que asseguraven que el projecte del PS crearà una fractura inexistent, López les ha rebutjat frontalment. "Qui ha generat una fractura entre els treballadors públics i el conjunt de la societat és DA, que ha utilitzat els funcionaris i les retallades que ha aplicat per fer veure que això beneficia al sector privat quan és just al contrari".

stats